De 5 beste guerrillacampagnes
Het schiet alweer op: de Marketing RSLT Summer School op 25/26 augustus in Bloemendaal aan Zee. Guerrillamarketingauteur Cor Hospes is er dit jaar ook bij om van de cursisten volleerde guerrillas comercial te maken. Voor Molblog geeft hij zijn top 5 meest memorabele (offline) guerrillacampagnes.
1: De Nokia Silence Booth.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis‘Guerrilla als relevante merkmeerwaarde. Nokia symboliseerde hun merkslogan Connecting People met deze sympathieke actie, een telefoonhok waarin je zelfs voor het podium van popfestivals met je mobieltje kon telefoneren.’
2: De Grote Donorshow van BNN
‘Hoe je met traditionele media ook onconventioneel relevant kunt scoren.’
3: Het sympathiek geheven vingertje van TomTom
‘Goedkoop en met maximale impact. Een uiterst relevant stickertje.’
4: Voor de deur van je grootste concurrent
‘Guerrilla in the true sense. Je grote concurrent bevechten op de meest logische plek. Zoals deze lokale koffieketen in Nieuw-Zeeland brutaal het grote Starbucks op straat aanviel. David wint dan altijd.’
5: Heineken doet een bananasplit bij Italiaanse voetbalfans
‘Hoe je met een lokale -lees Italië- actie de wereld kunt veroveren. En wie voelde er geen kippenvel. Geeft ook nog eens aan hoe cultureel bepaald een guerrilla is. Deze actie was in ons land nooit gelukt.’
Als je succes wilt hebben met guerrillamarketing, zul je je volgens Cor wel aan een aantal zaken moeten moeten houden:
- Zie de actie niet als ‘iets voor erbij’. Guerrilla kan een strategisch middel zijn, mits je het geïntegreerd maakt en kloppend met de merkwaarde. Bedenk: wat wil ik, waar staat het merk voor, welk verhaal wil ik vertellen, en tegen wie?
- Voorkom Bavaria-toestanden en denk goed na over eventuele gevolgen.
- Denk niet automatisch dat het goedkoop is.
- Denk niet dat het alleen voor ‘jonge’ merken is.
- En hou het sympathiek. Fitnessfirst is volgens Cor wat dat betreft een heel slecht voorbeeld:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid