Overslaan en naar de inhoud gaan

De 5 beste guerrillacampagnes

Het schiet alweer op: de Marketing RSLT Summer School op 25/26 augustus in Bloemendaal aan Zee. Guerrillamarketingauteur Cor Hospes is er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het schiet alweer op: de op 25/26 augustus in Bloemendaal aan Zee. is er dit jaar ook bij om van de cursisten volleerde guerrillas comercial te maken. Voor Molblog geeft hij zijn top 5 meest memorabele (offline) guerrillacampagnes.

related partner content for mobile comes here

1: De Nokia Silence Booth.

‘Guerrilla als relevante merkmeerwaarde. Nokia symboliseerde hun merkslogan Connecting People met deze sympathieke actie, een telefoonhok waarin je zelfs voor het podium van popfestivals met je mobieltje kon telefoneren.’

2: De Grote Donorshow van BNN

‘Hoe je met traditionele media ook onconventioneel relevant kunt scoren.’

3: Het sympathiek geheven vingertje van TomTom

‘Goedkoop en met maximale impact. Een uiterst relevant stickertje.’

4: Voor de deur van je grootste concurrent

‘Guerrilla in the true sense. Je grote concurrent bevechten op de meest logische plek. Zoals deze lokale koffieketen in Nieuw-Zeeland brutaal het grote Starbucks op straat aanviel. David wint dan altijd.’

5: Heineken doet een bananasplit bij Italiaanse voetbalfans

‘Hoe je met een lokale -lees Italië- actie de wereld kunt veroveren. En wie voelde er geen kippenvel. Geeft ook nog eens aan hoe cultureel bepaald een guerrilla is. Deze actie was in ons land nooit gelukt.’

Als je succes wilt hebben met guerrillamarketing, zul je je volgens Cor wel aan een aantal zaken moeten moeten houden:

- Zie de actie niet als ‘iets voor erbij’. Guerrilla kan een strategisch middel zijn, mits je het geïntegreerd maakt en kloppend met de merkwaarde. Bedenk: wat wil ik, waar staat het merk voor, welk verhaal wil ik vertellen, en tegen wie?
- Voorkom Bavaria-toestanden en denk goed na over eventuele gevolgen.
- Denk niet automatisch dat het goedkoop is.
- Denk niet dat het alleen voor ‘jonge’ merken is.
- En hou het sympathiek. Fitnessfirst is volgens Cor wat dat betreft een heel slecht voorbeeld:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in