Overslaan en naar de inhoud gaan

Borat is nice! Marketingmen no smart UPDATE

De speelfilm Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan is een grote hit in de VS en daarbuiten.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De speelfilm is een grote hit in de VS en daarbuiten. In de Verenigde Staten heeft de film in het eerste weekend ruim opgebracht. Maar niet omdat de marketingafdeling van Fox durf had.

related partner content for mobile comes here

zijn lovend, maar Twentieth Century Fox liet zich toch erg leiden door het onderwerp van de film, een Kazachstaanse reporter die uit een andere eeuw lijkt te komen en in de Verenigde Staten nieuwe inspiratie voor zijn land moet opdoen. Grappen over paardenpis, Joden en sex denderen voorbij, maar de film vliegt nooit uit de bocht. Toch dacht de marketingafdeling dat de film weleens de gewone bezoeker zou kunnen beledigen en bracht de film mondjesmaat uit op 837 schermen, waar ruim 3.000 de norm zou moeten zijn. Brengt een film in de VS per scherm in de eerste week normaal rond de zes duizend euro op, Borat legde de lat op 31.511 dollar per scherm. Oeps.

Vanaf volgende week is de film op 2.500 schermen te zien. Of de marketingafdeling van Fox een spelletje heeft gespeeld valt nu nog niet te zeggen, maar het effect ervan is nihil: de film blijkt geen trucs nodig te hebben om succesvol te zijn. Ook in Nederland niet, waar de film drommen publiek trekt.

Fox had zelf gedacht dat de film, die alleen voor volwassenen toegankelijk is, via mond-tot-mond reclame wel tot een bescheiden hit zou uitgroeien, maar al in het eerste weekend bleken zalen in het hele land uitverkocht te zijn. Vrijdag was het publiek 55% man en 53% was onder de 25 jaar. Fox verwacht dat vrouwen en ouderen aangetrokken worden door verhalen van vrienden en bekenden.

Uniek is een dergelijk openingsweekend niet: in 1999 kwam The Blair Witch Project uit met 26.528 dollar per scherm (1.101 schermen) en Fahrenheit 9/11 bracht in 2004 met 868 schermen 27.558 dollar per scherm op. Voor beide geldt dat ze nu ruim 30.000 dollar per scherm aan kaartjes waard zouden zijn. Beide films eindigden ook met een opbrengst van vijf keer het openingsbedrag. In de overige 17 landen waar Borat uitkwam bracht de film 17,7 miljoen dollar op en belandde in Groot Britannië op de eerste plek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in