Belang cultuurgebonden media wordt overschat
In het onderzoek, dat is gehouden onder 1.837 personen uit de TMSA (Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen) doelgroep tot en met 35 jaar, werd het gebruik van de 25 belangrijkste cultuurgebonden titels gemeten. Om de uitkomsten in perspectief te plaatsen, zijn naast deze 25 titels ook enkele algemene titels, zoals nu.nl en Elsevier, voorgelegd.
En wat blijkt: algemene sites zoals startpagina.nl en nu.nl worden door de TMSA doelgroep veruit het meest bezocht. Ook een 'minder' algemene website, zoals rtlnieuws.nl, wordt door de gehele doelgroep nog meer bezocht dan cultuurgebonden websites.
De herkomst van de groep is bepalend voor het gebruik van de cultuurgebonden media. Onder Turken worden de tijdschriften Ekin en Merhaba regelmatig gelezen. Marokkanen bezoeken regelmatig de sites maroc.nl, marokkoplein.nl en magreb.nl. Ook de Surinaamse groep onderscheidt zich; 30 procent van deze groep bezoekt regelmatig de site waterkant.net. Elsevier en Flair worden door Antillianen/Arubanen meer gelezen dan Pleasure, een blad dat zich van oorsprong op deze groep richt.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHet geringe belang van de cultuurgebonden media komt nog duidelijker naar voren, wanneer gevraagd wordt naar welke sites en tijdschriften 'top of mind' zijn. Op de site marokko.nl na, komen er in de top 40 van websites geen cultuurgebonden media meer voor. Datzelfde beeld zien we terug als bij de tijdschriften die worden gelezen.
Opkomst van 'bling bling' en 'urban' media
Allochtonen bezoeken in grote getale websites met een hoog 'bling bling'-gehalte (glossy, glamour en glitter) en sites voor de 'urban' jongeren. Partypeeps2000.com staat op de achtste plaats van meest genoemde websites. De populariteit van deze site en het radiostation FunX geven de opkomst van de 'urban' sound en lifestyle weer. FunX is zelfs voor veel (allochtone) jongeren in de grote steden het populairste radiostation. Andere sites die opvallend veel genoemd worden, sluiten aan bij de mix van stijlen, muziek en uitgaan die jongeren kenmerkt, zoals arabsounds.nl,partyflock.nl, launch.com, ml75.nl en partyclick.nl. Muziek, foto's en een evenementenagenda nemen op deze sites een belangrijke plaats in. Ook sites gericht op (mo-biele) interactie, zoals lapoo.nl, zylom.nl en smscity.nl worden, met name door jongeren, regelmatig bezocht. Bij de meest gelezen tijdschriften scoren titels als Celebrity, Cosmo Girl en Glossy erg sterk.
De uitkomsten van het onderzoek van de Intelligence Group zijn verwerkt in het artikel ‘Marokkanen surfen het liefst naar MSN’, in Tijdschrift voor Marketing 09-2005.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid