Overslaan en naar de inhoud gaan

Belang cultuurgebonden media wordt overschat

Allochtone bevolkingsgroepen in Nederland maken meer gebruik van de Nederlandse titels dan van cultuurgebonden media. En media met een hoog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het onderzoek, dat is gehouden onder 1.837 personen uit de TMSA (Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen) doelgroep tot en met 35 jaar, werd het gebruik van de 25 belangrijkste cultuurgebonden titels gemeten. Om de uitkomsten in perspectief te plaatsen, zijn naast deze 25 titels ook enkele algemene titels, zoals nu.nl en Elsevier, voorgelegd.
En wat blijkt: algemene sites zoals startpagina.nl en nu.nl worden door de TMSA doelgroep veruit het meest bezocht. Ook een 'minder' algemene website, zoals rtlnieuws.nl, wordt door de gehele doelgroep nog meer bezocht dan cultuurgebonden websites.

related partner content for mobile comes here

De herkomst van de groep is bepalend voor het gebruik van de cultuurgebonden media. Onder Turken worden de tijdschriften Ekin en Merhaba regelmatig gelezen. Marokkanen bezoeken regelmatig de sites , en . Ook de Surinaamse groep onderscheidt zich; 30 procent van deze groep bezoekt regelmatig de site . Elsevier en Flair worden door Antillianen/Arubanen meer gelezen dan Pleasure, een blad dat zich van oorsprong op deze groep richt.

Het geringe belang van de cultuurgebonden media komt nog duidelijker naar voren, wanneer gevraagd wordt naar welke sites en tijdschriften 'top of mind' zijn. Op de site na, komen er in de top 40 van websites geen cultuurgebonden media meer voor. Datzelfde beeld zien we terug als bij de tijdschriften die worden gelezen.

Opkomst van 'bling bling' en 'urban' media

Allochtonen bezoeken in grote getale websites met een hoog 'bling bling'-gehalte (glossy, glamour en glitter) en sites voor de 'urban' jongeren. staat op de achtste plaats van meest genoemde websites. De populariteit van deze site en het radiostation FunX geven de opkomst van de 'urban' sound en lifestyle weer. FunX is zelfs voor veel (allochtone) jongeren in de grote steden het populairste radiostation. Andere sites die opvallend veel genoemd worden, sluiten aan bij de mix van stijlen, muziek en uitgaan die jongeren kenmerkt, zoals ,, , en . Muziek, foto's en een evenementenagenda nemen op deze sites een belangrijke plaats in. Ook sites gericht op (mo-biele) interactie, zoals , en worden, met name door jongeren, regelmatig bezocht. Bij de meest gelezen tijdschriften scoren titels als Celebrity, Cosmo Girl en Glossy erg sterk.

De uitkomsten van het onderzoek van de zijn verwerkt in het artikel ‘Marokkanen surfen het liefst naar MSN’, in Tijdschrift voor Marketing 09-2005.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in