Dataprobleem bij veel bedrijven
Dit blijkt uit onderzoek van dataspecialist en TPG-dochter Cendris. De grootste problemen zijn het ontstaan van dubbele records (74 procent) en problemen door het gebruik van twee databases naast elkaar (38,4 procent). Verder worden vuile data, niet-actuele gegevens en ICT-problemen genoemd. Ook valt op dat b-to-c organisaties meer problemen signaleren (74,1 procent) dan b-to-b bedrijven (59,1 procent).
Oorzaken zijn onder meer verhuizing, overlijden en functieverandering van klanten. Maar er zijn ook bedrijfsfactoren aan te wijzen zoals onduidelijke afspraken over invoer, beheer en mutatie, ICT, gebruik van verschillende databronnen en de inrichting van dataprocessen.
Ron Janssen van Cendris: ‘Vaak bestaat er geen centraal punt voor het beheer van klantendata en wordt er gewerkt met oude en instabiele systemen. Daarbij zorgt de nieuwste trend van selfcare omgevingen, waarbij klanten zelf rechtstreeks gegevens kunnen invoeren, voor verdere vervuiling.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
De directie blijkt vaak niet op de hoogte van de problemen, blijkt uit het onderzoek. Slechts 52 procent van de ondervraagde directieleden geeft aan dat er problemen zijn, tegen 80 procent van de ondervraagden in andere geledingen van het bedrijf.
Een meerderheid (55,9 procent) van de respondenten zegt dat de datakwaliteit van invloed is op de winstgevendheid en een nog grotere groep (75,4 procent) zegt dat het de marketingperformance beïnvloedt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid