Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument blijft bij energieleverancier

Consumenten zijn ondanks een economisch voordeel vaak niet bereid over te stappen op een andere energieleverancier of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze vinden de administratieve rompslomp, de zoekkosten en de eventuele boetes die horen bij een overstap zwaarder wegen dan het financiële voordeel dat ze kunnen behalen. Dit schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in het rapport 'Switch on the competition'.
De onderzoekers baseren zich onder meer op een enquête onder een groep klanten van ziektekostenverzekeraars en energiebedrijven. Hieruit blijkt dat het overstappen van de duurste naar de goedkoopste energieleverancier een consument gemiddeld euro 150 per jaar oplevert. Het CPB vroeg consumenten hoeveel van hen bereid zouden zijn over te stappen als de kosten met euro 75 omlaag zouden gaan. Slechts 30 procent van de ondervraagden bleek hiertoe bereid.
Bij een overstap naar een andere ziektekostenverzekeraar is de uitkomst ongeveer hetzelfde. Volgens het CPB is dit een slechte zaak. Producenten ondervinden maar weinig concurrentieprikkels, doordat consumenten de overstapkosten zo zwaar laten wegen. Voor consumenten betekent dit een niet optimale prijs-kwaliteitsverhouding.

related partner content for mobile comes here

Bron: Het Financieele Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in