Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecombedrijven ruziën met banken over mobiel betalen

De ontwikkeling van betalen via een mobieltje ligt nagenoeg stil doordat de banken dwarsliggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de twee grootste mobiele telecombedrijven van Nederland, KPN en Vodafone, vrezen de banken dat zij hun grip op het betalingsverkeer voor een deel zullen verliezen.

related partner content for mobile comes here

'De banken zeggen: 'het betalingsverkeer hoort bij ons', zei -directeur Alexander Schuit afgelopen week. Volgens hem zullen betalingen via een mobieltje 'de komende jaren' geen gemeengoed worden door deze defensieve houding.

rept van een 'spanningsveld' tussen telecombedrijven en banken. 'Het betalen van een ringtone geeft geen problemen, maar zo gauw je je op andere terreinen begeeft, krijg je met de banken te maken', aldus woordvoerder Steve Hufton tegen het ANP.

De telecomsector geeft al enkele jaren hoog op van de mogelijkheden die een mobiele telefoon biedt voor het doen van kleine betalingen. Sony en Philips hebben de chips ervoor
beschikbaar, maar verder dan enkele proeven zijn de meeste telecombedrijven nog niet gekomen.

In Japan en Finland, twee landen die voorop lopen op het gebied van mobiele telefonie, doen al wel miljoenen consumenten betalingen via hun mobieltje. Een standaardbetalingssysteem ontbreekt echter ook daar nog.

Het Japanse NTT DoCoMo moest zelfs een belang in een bank kopen om efficiënt transacties te kunnen afwikkelen.

Volgens KPN en Vodafone zien banken een portemonneefunctie van de mobiele telefoon niet zitten. Vodafone heeft al diverse keren gesprekken hierover gevoerd. Volgens directeur Schuit, die de Nederlandse tak van het Britse concern leidt, zijn de banken bang dat zij het contact verliezen met de klant als de mobiele telefoniebedrijven een deel van het betalingsverkeer gaan regelen. 'Maar wij willen dat contact ook', aldus de Vodafone-topman.

KPN vindt dat moet worden gesproken over een duidelijke afbakening van de activiteiten. 'Die ontbreekt nu nog', aldus KPN-woordvoerder Hufton. Vodafone-directeur Schuit: 'Er moet ergens een uitweg zijn. Mobiel betalen genereert uiteindelijk ook meer opbrengsten voor de banken.'

Een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt dat de banken niet dwarsliggen bij de ontwikkeling van mobiel betalen door telecombedrijven. Inhoudelijk wilde zij niet op de uitspraken van Vodafone en KPN ingaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in