Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken verliezen contact met belangrijkste klanten

Nederlandse banken zijn er zeer goed in geslaagd hun klanten naar de goedkopere kanalen (internet en telefoon) te sturen, maar verliezen zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het grootste deel van de Nederlanders weet inmiddels de weg naar de pinautomaat of internetbankieren. Een bankfiliaal wordt nauwelijks nog bezocht. Maar daar missen de banken een belangrijke kans om contact te houden met hun beste klanten. En dat zijn hoogopgeleide jongeren met fulltime baan, en welgestelde ouderen. Nog maar minder dan 20 procent van de klanten gaat voor financieel advies naar een bankfiliaal, en 57 procent zegt nooit meer met adviseurs van hun bank te spreken. Op die manier erodeert het distributievoordeel dat banken van hun kantoren kunnen hebben. Klanten oriënteren zich voortaan via internet.

related partner content for mobile comes here

Forrester verwacht dan ook dat banken het voorbeeld van ABN Amro zullen volgen, en gaan proberen hun filialen te transformeren naar adviescentra.

Klanten via internet bedienen en zo de transactiekosten laag houden is prima, aldus Forrester, maar dan zouden ze meer gebruik moeten maken van de 50 procent breedbandpenetratie in Nederland, en technologie inzetten zoals chat, waarmee de site een personal touch kan krijgen en de online sales gestimuleerd kunnen worden. Nederlandse banken zouden naar ‘high-tech, high-touch’-oplossingen toe moeten, zoals een online personal finance planning-tool en de mogelijkheid om via internet rechtstreeks met productadviseurs te spreken.

Om oudere klanten naar de filialen te trekken zouden banken bijvoorbeeld gratis financiële planning-gesprekken en pensioenadvies moeten aanbieden. Cliff Condon, analist bij Forrester, zegt dat internetbankieren afneemt naarmate de leeftijd stijgt. Van de twintigers bankiert 75 procent online, van de vijftigers nog maar 24 procent. Terwijl dat juist vaak de welgestelderen zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in