Overslaan en naar de inhoud gaan

De consument is oppervlakkig

De consument neemt de meeste reclame slechts oppervlakkig waar. Daar moet de onderzoeker rekening mee houden. Diepte-onderzoek levert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er bestaat nog altijd veel ontzag voor diepte-onderzoek. Met kwalitatieve interviews, waarin de consument uitgevraagd wordt over de gevoelens en associaties die hij bij reclame heeft, zouden we pas echt te weten komen wat reclame voor die consument betekent. Het is echter de vraag of het wel zin heeft zo diep te gaan. Want reclame werkt juist aan de oppervlakte. Dagelijks komt de consument naar schatting zo’n 6000 merknamen tegen en die registreert hij meestal slechts oppervlakkig. Als je de consument vraagt om, zoals in diepte-interviews meestal gebeurt, na te denken over een reclame-uiting of uit te leggen wat hij bij een merk voelt, dan ontstaat er al gauw een onnatuurlijke situatie. ‘Streaming’, een nieuwe methode die zijn naam ontleent aan de uit de literatuur bekende stream-of-consciousness stijl, nodigt de consument uit om vrijelijk zijn gedachten te laten gaan. Het levert observaties op van het type ‘die reclame heb ik gisteren gezien, had iets met goedkoop te maken, is sowieso niets voor mij’. Dat biedt meer inzicht in de positie die het merk inneemt in het leven van die consument dan diepgaande, quasi-psychologische beschouwingen.

related partner content for mobile comes here

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in