VEA-onderzoek: meer geld naar gesponsorde tv
Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van de BvA dat minder dan 20 procent van de tv commercials daadwerkelijk bekeken wordt. Niet zo vreemd dus, dat adverteerders naar trefzekerder manieren zoeken om de consument met hun merken en producten te confronteren. Ruim tien jaar geleden pionierde Unilver al met het zwaar gesponsorde Koffietijd. En de stroom neem toe: Life & Cooking (Unilever), Wat rij jij (Bovag), Eigen huis en tuin (Praxis), Doodgewoon (Dela), Pimp my room (ABN Amro), 6Pack (Heineken)…
Dit alles vraagt om een omslag bij de reclamebureaus. Zij zijn gewend in 30 seconden filmpjes te denken, met een boodschap vanuit de afzender. Het zal lastig voor hen zijn om te gaan nadenken over een inhoud die relevant is voor de ontvanger. Dit is een stelling waar de adverteerders het meer mee eens zijn (75 procent) dan de reclamebureaus zelf (50 procent). Meer eens zijn beide partijen het over de stelling dat het verdienmodel van de toekomst is: participatie tussen de partijen die samen content creëren (adverteerders: 85 procent, reclamebureaus: 75 procent).
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
De overtuiging dat grote reclamebureaus de omschakeling onmogelijk kunnen maken van het ‘uurtje-factuurtje’ model naar dit veel riskantere participatiemodel wordt niet onderschreven: 44 procent van de re-clamebureaus denkt dit, en 34 procent van de adverteerders.
De stelling: ‘tv-zenders denken niet vanuit de marketingdoelstellingen van de adverteerder maar vanuit kijkcijfers; een direct samenwerking met zo’n zender is dus niet optimaal voor de adverteerder’ vond bijval van 66 procent van de adverteerders en 63 procent van de reclamebureaus.
Tot slot de stelling dat adverteerders verblind worden door de ‘sexiness’ van het ontwikkelen van een tv-programma, maar later zullen inzien dat onduidelijk is wat het doet voor hun merk, onderschrijft 39 procent van de adverteerders en 57 procent van de reclamebureaus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid