Hoogervorst: snelle vrede in keurmerkoorlog
Dat meldt Adformatie vandaag. Met de lancering van haar 'Gezonde keuze'-klavertje heeft AH kwaad bloed gezet bij andere leden van supermarktclub CBL, dat al langere tijd aan een gezamenlijk keurmerk werkt. Laurus (furieus over de actie van concurrent AH) spreekt zelfs van een 'horrorscenario' nu ook de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) een keurmerk heeft aangekondigd.
Het CBL wil niet uitgebreid ingaan op de tweespalt binnen de eigen gelederen. 'We zitten nu in overleg met FNLI en het Ministerie van VWS, waarbij we rekenen op een akkoord eind volgende week', aldus CBL-woordvoerster Sija de Jong. Zij krijgt bijval van het ministerie, dat rekent op een akkoord 'binnen enkele weken'.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta'De minister wil in ieder geval geen wirwar aan logo's', bevestigt Bas Kuik, woordvoerder van Hoogervorst. 'Hij had liever gezien dat het CBL het voortouw had genomen namens alle leden. AH mikt op gezonde voeding, FNLI primair op het terugdringen van calorieën. Die twee keurmerken zouden naast elkaar moeten kunnen opereren, maar dan wel geïntegreerd. Dus niet eentje voor huismerken en eentje voor A-merken. Wellicht komen er dus twee logo's die samen gebruikt dienen te worden.'
De Consumentenbond dringt aan op toezicht van de overheid op het keurmerkgebruik. Volgens communicatiebaas Lex de Rooi van Wessanen moet dat juist niet de overheid zijn, maar een onafhankelijke instantie zoals het Voedingscentrum. Dat die echter in samenwerking met AH het 'klavertje' heeft ontwikkeld, vindt hij 'echt niet kunnen'.
Alle betrokkenen komen uitgebreid aan bod in de rondvraag van de vandaag verschenen Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid