Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogervorst: snelle vrede in keurmerkoorlog

De door Albert Heijn ontketende 'keurmerkoorlog' wordt volgens betrokken partijen eind volgende week opgelost. CBL en FNLI zijn hierover…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Adformatie vandaag. Met de lancering van haar 'Gezonde keuze'-klavertje heeft AH kwaad bloed gezet bij andere leden van supermarktclub CBL, dat al langere tijd aan een gezamenlijk keurmerk werkt. Laurus (furieus over de actie van concurrent AH) spreekt zelfs van een 'horrorscenario' nu ook de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) een keurmerk heeft aangekondigd.

related partner content for mobile comes here

Het CBL wil niet uitgebreid ingaan op de tweespalt binnen de eigen gelederen. 'We zitten nu in overleg met FNLI en het Ministerie van VWS, waarbij we rekenen op een akkoord eind volgende week', aldus CBL-woordvoerster Sija de Jong. Zij krijgt bijval van het ministerie, dat rekent op een akkoord 'binnen enkele weken'.

'De minister wil in ieder geval geen wirwar aan logo's', bevestigt Bas Kuik, woordvoerder van Hoogervorst. 'Hij had liever gezien dat het CBL het voortouw had genomen namens alle leden. AH mikt op gezonde voeding, FNLI primair op het terugdringen van calorieën. Die twee keurmerken zouden naast elkaar moeten kunnen opereren, maar dan wel geïntegreerd. Dus niet eentje voor huismerken en eentje voor A-merken. Wellicht komen er dus twee logo's die samen gebruikt dienen te worden.'

De Consumentenbond dringt aan op toezicht van de overheid op het keurmerkgebruik. Volgens communicatiebaas Lex de Rooi van Wessanen moet dat juist niet de overheid zijn, maar een onafhankelijke instantie zoals het Voedingscentrum. Dat die echter in samenwerking met AH het 'klavertje' heeft ontwikkeld, vindt hij 'echt niet kunnen'.

Alle betrokkenen komen uitgebreid aan bod in de rondvraag van de vandaag verschenen Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in