Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever schrapt eenvijfde tv-uitgaven

'Internet krijgt drie keer zoveel van Unilever', schreven we in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Het kon natuurlijk niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

van ', schreven we in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Het kon natuurlijk niet anders of dat moest ten koste gaan van een ander medium.
Gisteren werd bekend dat de wereldwijde uitgaven aan televisiereclame met eenvijfde gedaald zijn in de afgelopen drie jaar, en dat ze naar verwachting verder zullen dalen.

related partner content for mobile comes here

Het nieuws werd bekend op de conference in Cambridge (UK).
Alan Rutherford, vice-president global media bij Unilever, zei dat de waarde van tv-advertising hard achteruit holt vanwege het groeiend aantal kanalen en de bijbehorende fragmentatie.

Daarom moeten adverteerders in de V.S. 10 procent meer besteden om dezelfde impact te bereiken als vijf jaar geleden.
'Dat kunnen adverteerders niet meer opbrengen', zei Rutherford. 'Zenders die daar geen oplossing voor zoeken zullen niet overleven.'

Unilever is in Nederland natuurlijk al lange tijd aan het pionieren met gesponsorde programma's; tien jaar geleden al 'Koffietijd', en nu 'Life & Cooking'. Maar het zoekt ook naar mogelijkheden voor product placement. Rutherford gaf de beautylijn als voorbeeld van een product dat volgens hem prima in de verhaallijn van een bestaande serie zou kunnen worden verwerkt.

In Engeland krijgen vooral ITV en Channel 4 en 5, die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, zware klappen door de strategie van Unilever.

Uit onderzoek van de Vea bleek dat ook in Nederland en bij veel meer grote bedrijven tv-reclame onder druk staat.

Er is in dit verband een omslag nodig, omdat reclamebureaus nog steeds te veel in tv-commercials van 30 seconden denken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in