Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren 2005: MSN en games zetten andere media onder druk

Crisis of niet, ook jongeren hebben reden tot klagen. Tussen 2003 en 2005 zijn de eigen inkomsten van kinderen en jongeren met 14 procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast is het mediagebruik van kinderen en met name jongeren in de afgelopen twee jaar aanzienlijk veranderd.

Door het toegenomen gebruik van MSN en van games komen media zoals TV en radio onder druk te staan.

Ook krijgt mobiele telefonie voor middelbare scholieren een andere functie. Er wordt minder vaak en minder lang gebeld en er wordt meer gebruik gemaakt van SMS.

In 2003 hadden kinderen en jongeren van 6 t/m 24 jaar nog ruim 14,4 miljard euro aan inkomen, nu is dat 12,5 miljard.

De belangrijkste reden hiervoor is dat jongeren minder werken: ze hebben minder bijbaantjes en 'echte' banen en werken ook minder uren.

De inkomsten gaan in alle leeftijdsgroepen achteruit. Dit blijkt uit het onderzoek Jongeren 2005, dat vanmiddag in Amsterdam wordt gepresenteerd.

Op dit moment verdienen kinderen en jongeren gemiddeld de volgende bedragen netto per maand:

6 - 11 jaar: ? 13,50
12 - 14 jaar: ? 44,40
15 - 19 jaar: ? 236,90
20 - 24 jaar: ? 799,50

De netto inkomsten van alle kinderen en jongeren van 6 t/m 24 jaar komen uit op ruim 12,5 miljard euro. Per leeftijdsgroep zijn de bedragen:

2005 2003 Verschil

6 ? 11 jaar 192 223 -14 procent
12 ? 14 jaar 323 370 -13 procent
15 ? 19 jaar 2.673 3.055 -13 procent
20 ? 24 jaar 9.297 10.799 -14 procent

Totaal inkomen (in miljoenen euro's) per jaar.

De voor het eerst onderzochte groep van 25 t/m 29 jaar heeft per persoon per maand gemiddeld netto ? 1231,40 te besteden. Over de totale groep telt dat op tot 14,9 miljard euro.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren wel gelukkig zijn. 79 procent van de jongeren van 12 t/m 29 jaar geeft zichzelf een rapportcijfer 7 of hoger.

En 82 procent geeft zijn of haar eigen leven een rapportcijfer 7 of hoger. 'Maar' 9 procent geeft een onvoldoende.

De zorgen van jongeren nemen echter toe. Ze hebben last van de recessie. Verder heeft de moord op Theo van Gogh veel invloed op jongeren gehad, zeker in de grote steden.

Veel jongeren vragen zich af hoe ze in een multiculturele samenleving het best met andere groepen kunnen samenleven, die ze bijvoorbeeld tegenkomen op school en in het uitgaansleven.

Dan is er de dreiging van terrorisme, en maken veel jongeren zich zorgen over het milieu en de teloorgang van de verzorgingsstaat.

Jongeren 2005 is de achtste editie van het Jongeren-onderzoek.

In 1991 verscheen het eerste onderzoek, daarna is het iedere twee jaar uitgevoerd.

'Jongeren' is dus een lang lopend onderzoeksprogramma, waarvan sommige onderdelen al sinds 1976 worden onderzocht. Het is, mede vanwege deze looptijd en de uitvoerige opzet, één van de belangrijkste bronnen van informatie over kinderen en jongeren in Nederland.

'Jongeren' wordt uitgevoerd door en gefinancierd door tientallen bedrijven en instellingen.

Het onderzoek is dit jaar voor het eerst volledig online uitgevoerd.

Voor Jongeren 2005 zijn 3975 kinderen en jongeren van 6 t/m 29 jaar ondervraagd.

Het veldwerk heeft plaatsgevonden van medio december 2004 tot medio mei 2005. Aanvullend zijn in juli 2005 zes groepsdiscussies met jongeren gehouden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in