Recessie slaat hard toe onder jongeren


Dit blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek onder jongeren van het bureau Qrius dat vandaag wordt gepresenteerd. Voor de allerjongsten geldt dat hun ouders minder te besteden hebben, waardoor minder overschiet voor zakgeld en extra's als schoolreisjes. ‘Middelbare scholieren ondervinden de teruggang doordat ze bijbaantjes hebben in kwetsbare sectoren als supermarkten en horeca', zegt Paul Sikkema, onderzoeksdirecteur van Qrius, in de Volkskrant. Voor de prille twintigers, klaar met hun opleiding, is het lastig geworden een volwaardige betrekking te vinden.
Jongeren bezuinigen vooral op computerspellen en gsm’s. MSN blijkt de populairste communicatiemanier. Bijna alle kinderen hebben thuis internet en MSN’en is voor veel tieners en jonge twintigers hun voornaamste bezigheid op het net.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMet de recessie, de dreiging van terrorisme en het onbegrip tussen verschillende bevolkingsgroepen neemt de bezorgdheid toe onder jongeren. Vooral de moord op Theo van Gogh heeft indruk gemaakt. Het Qrius-onderzoek was de laatste jaren optimistisch van toon, maar Sikkema voorziet een omslag naar een leven vol onzekerheid en pessimisme.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid