Overslaan en naar de inhoud gaan

Ethnomarketing in cijfers

Gastcolumnist Joris van Zoelen
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We doen deze week een nieuwe poging. De enorme drukte die een aantrekkende economie meebrengt voor mijn bureau heeft vorige week het werk als gastcolumnist wat in de weg gestaan.

related partner content for mobile comes here

Wat de Amerikaanse overheid nog niet helemaal beheerst (zie aanpak New Orleans) is voor commerciële ondernemingen in Amerika allang duidelijk. Een land wordt niet bewoond door één bevolkingsgroep, maar door uiteenlopende groeperingen met soms geheel eigen culturen.

AC Nielsen onderzocht in Amerika de aanpak en impact van Ethnomarketing. Het complete artikel vind je hier.

In Nederland hebben we zeker in de grote steden veel 'nieuwe' doelgroepsegmenten die we meer gericht kunnen benaderen en bereiken. Veelal wordt daarbij nu gekozen voor alleen de 'taalwissel'. Als het in het Turks of Marokkaans gesteld is, zal het wel overkomen. Het artikel van AC Nielsen toont aan dat meer inspanning ook meer kansen biedt.

Over de 'naam' van deze vakdiscipline blijf ik wel struikelen. Voor mij is het gewoon een doelgroepsegment. Als één van mijn klanten zich op 'tuinders' richt is dat toch ook geen ethno? Terwijl toch echt een geheel eigen aanpak en taal gewenst is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in