Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doet u in uw vrije tijd?

In het relatieblad van de Vrije Universiteit, Gewoon Bijzonder, staat een aardig artikel over vrijetijdsbesteding.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het relatieblad van de Vrije Universiteit, , staat een aardig artikel over vrijetijdsbesteding.

related partner content for mobile comes here

Econoom Jaap Boter bestudeert de consumptie van plezierproducten. Zo heeft hij al weer enige tijd geleden uitgevonden dat bij bibliotheken vooral vrouwen komen die romantische boeken lenen. Literatuur vindt slechts aftrek bij schooljeugd en een héél kleine groep volwassenen.

De grootste groep consumenten vormt echter de groep romantici, en die is ook weer te splitsen in twee groepen: streekromans zijn vooral populair bij oudere dames, terwijl de Bouquetreeks-achtige boeken bij jongere vrouwen aftrek vinden.

Het vreemde is echter dat in bibliotheken alles op alfabet staat. Het is logischer om dat op smaak in te delen, vindt Boter. 'In een museum hangt Monet ook niet naast Mondriaan, omdat ze allebei met een M beginnen.'

Print vindt overigens steeds minder aftrek, constateert het blad. Dick Schram, bijzonder hoogleraar leesbevordering haalt SCP-cijfers aan die duidelijk maken dat de belangstelling verschuift.

In 1975 vroeg het SCP aan mensen hoeveel uren ze aan media besteden per week. Dat was toen 18,5 uur en in 2000 was dat 19,0 uur.

De verdeling is wel veranderd: tv kreeg in 1975 10,2 uur en in 2000 12,7 uur.

Radio ging van 2,2 naar 0,8 uur.

Gedrukte media gingen van 6,1 naar 4,0 uur per week.

Internet was er niet in 1975, maar kreeg in 2000 al 1,7 uur.

Schram: 'Vraag aan jongeren waarom ze niet lezen, en dan hoor je: lezen doet afbreuk aan je imago'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in