Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tv- en radio-onderzoek voortaan bundelen'

In Nederland zouden, als eerste land ter wereld, het Kijk- en Luisteronderzoek gebundeld moeten worden in één nieuw onderzoek. Dat stelt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Vos doet zijn uitspraken vandaag in vakblad Adformatie.
Op basis van beide onderzoeken wordt jaarlijks meer dan een miljard euro aan mediabestedingen gepland. De contracten voor de uitvoering van zowel het huidige tv-onderzoek (uitgevoerd in opdracht van SKO) als voor de veelvuldig bekritiseerde dagboekjesmethode voor radio (uitgevoerd in opdracht van Pre), lopen eind volgend jaar af. Tenderdocumenten voor nieuwe onderzoekscontracten worden op dit moment voorbereid.
Volgens De Vos is dat de ultieme kans om te kijken of beide media voortaan gezamenlijk kunnen worden onderzocht. ‘Hierdoor ontstaan unieke inzichten in het gecombineerde radio- en tv-gedrag dat in de nabije toekomst ook steeds vaker mobiele content zal betreffen.’

related partner content for mobile comes here

Eind dit jaar gaat een proef van start met elektronische radiometers. De Vos: 'Het medium radio alleen kan een toekomstig onderzoek met deze meters nooit financieren. Dus zou je een bundeling moeten overwegen. Tv zou daarom mee moeten lopen in die test.’
Volgens De Vos heeft dergelijk gecombineerd onderzoek ook het efficiencyvoordeel van één steekproef en één back-office. Wel zou het aantal respondenten ‒ voor tv nu zo'n 2850 ‒ omhoog moeten, tot 4 à 5000. ‘Zo'n grotere steekproef zal voordeliger zijn dan wanneer je beide steekproeven bij elkaar optelt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in