Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebewustzijn bij kinderen

Stichting Reklame Rakkers start deze week een grootschalige voorlichtingscampagne om kinderen mediavaardig en commercieel bewust te maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne is gericht op zowel kinderen als ouders. Reklame Rakkers hoopt hiermee kinderen te leren om bewust en kritisch te kijken naar commerciële boodschappen. Tegelijkertijd wil de stichting ouders bewust maken van hun belangrijke rol in de ontwikkelen van een kritische houding ten opzichte van commercie bij hun kinderen.

related partner content for mobile comes here

In de voorlichtingscampagne speelt een ‘huisnijlpaardje’ de hoofdrol. Met de keuze van dit huisdier willen de makers bewerkstelligen om eens goed te kijken naar wat er in beeld wordt gebracht en de kijker te stimuleren zelf na te denken. De campagne sluit aan op de activiteiten van Mediasmart, een Engelse organisatie waar Stichting Reklame Rakkers nauw mee samenwerkt.

Liesbeth Hop is woordvoerster van de stichting: ‘Commercie komt in steeds grotere hoeveelheden op ons af, dus ook op onze kinderen. Ouders blijken zich vaak niet bewust van hun eigen mogelijkheden om kinderen op te voeden tot bewuste kinderconsumenten, daarom willen wij hen daarbij ondersteunen met deze voorlichtingscampagne.’

De campagne bestaat uit een tv-commercial, advertenties voor week- en maandbladen, banners en free publicity. Daarnaast is een belangrijke rol weggelegd voor de website .
De campagne is te zien op de belangrijkste kinderzenders, in kindertijdschriften en op belangrijke websites. Het bureau Publicis Dialog ontwikkelde het communicatieconcept en doet de PR; ZenithOptimedia is verantwoordelijk voor het media-advies, mediaplanning en mediabegeleiding.

Naast de voorlichtingscampagne heeft Stichting Reklame Rakkers gratis lesmateriaal voor basisscholen ontwikkeld. Sinds de introductie hebben al meer dan 2.000 scholen het lespakket besteld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in