SER-commissie wil betere behandeling consumentenklachten
Klachtbehandeling moet voortaan aan de orde komen bij het overleg over algemene voorwaarden. Dit overleg tussen branche- en consumentenorganisaties vindt plaats onder de hoede van de SER. Sluitstuk van het overleg is het instellen van een nieuwe geschillencommissie.
Dat stelt de Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) van de SER in een advies aan staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken. Een centrale gedragscode, een alternatief geopperd door de staatssecretaris om tot betere klachtbehandeling te komen, is volgens de CCA nu niet aan de orde. De CCA zal eens in de twee jaar bezien of de klachtbehandeling in het bedrijfsleven is verbeterd.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
De staatssecretaris zou graag zien dat er een fors aantal geschillencommissies bijkomt. Struikelblok vormt echter de beperkte capaciteit bij de consumentenorganisaties en sommige brancheverenigingen om eerst goede afspraken te maken over de algemene voorwaarden en eventueel klachtbehandeling.
De CCA pleit daarom voor enige gerichte overheidssteun. Ook voor het beter bekend maken dat een ondernemer bij een geschillencommissie is aangesloten, is enige overheidssteun nodig. In dit geval voor de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, waar enkele tientallen geschillencommissies op consumententerrein zijn ondergebracht.
Tegelijkertijd met het advies heeft de CCA een brochure uitgebracht met allerlei tips om het bedrijfsleven tot betere klachtbehandeling aan te zetten, onder de titel Klachten = Kennis; Doe er meer mee! Deze is vooral bedoeld voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die nog niet veel ervaring hebben met systematische klachtbehandeling.
Goede klachtbehandeling voorkomt dat een klacht escaleert tot een duur geschil. Bovendien kan een ondernemer zich zo onderscheiden, zijn klanten aan zich binden en zijn reputatie versterken.
De CCA-voorzitter mevrouw Ank Bijleveld-Schouten heeft het briefadvies en de brochure vandaag aan de bewindsvrouw van EZ overhandigd op een symposium over klachtafhandeling en geschiloplossing in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid