Overslaan en naar de inhoud gaan

Fors minder nieuwe producten in supermarkt

Het aantal nieuwe producten dat in supermarkten is geïntroduceerd, is in de eerste zes maanden van dit jaar fors afgenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit een onderzoek van onderzoeksbureau IRI Nederland blijkt dat in die periode ongeveer 750 nieuwe producten in de schappen zijn gekomen, 17 procent minder dan in dezelfde periode
vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

Bovendien was van echte innovatie nauwelijks sprake. Het gaat vooral om nieuwe smaakjes, varianten op bestaande producten en nieuwe verpakkingen. Dat was een paar jaar geleden anders.

Toen was er nog een aardige lijst met vernieuwende producten, zoals Senseo, Becel Pro-Active en Vanish Oxy Action.

'De innovaties zijn gedaald tot een dramatisch laag niveau', zei commercieel directeur Johan
Boersma van IRI Nederland dinsdag. Volgens hem laat vooral de vernieuwing onder A-merkfabrikanten te wensen over.'

'Veel retailers kiezen nadrukkelijker voor het huismerken ten koste van het A-merk', aldus Boersma.

'Dat zien we bij Albert Heijn en Super De Boer die met hoogwaardige nieuwe 'huisartikelen'
komen. Het geldt ook voor Edah.'

De prijzenslag is een belangrijke reden dat het aantal introducties flink is afgenomen. 'De retail roept wel om innovaties, maar gooit ze dan gelijk in de strijd om de klanten.'

Nederland noemt de situatie vrij triest. Er is al twee jaar geen omzetgroei. De handel en de industrie houden elkaar in de wurggreep. 'Juist nu is onderscheid harder nodig dan ooit', zei
Boersma.

's Lands grootste merkartikelfabrikanten Unilever zegt het eerste halfjaar niet minder producten te hebben geïntroduceerd dan vorig jaar. 'Juist in tijden zoals deze is het voor ons belangrijk om met vernieuwingen te komen', zegt een woordvoerder.

'Zo hebben we bijvoorbeeld op de markt gebracht en recentelijk een verpakking voor vaatwastabletten die oplost in water. In het eerste halfjaar ging het bij ons om tientallen nieuwe producten.'

Volgens Unilever is voor een grote onderneming makkelijker om met nieuwe producten te komen dan voor kleinere bedrijven. 'Wij geven jaarlijks 1,2 miljard euro uit aan onderzoek en verkopen dagelijks vijf miljoen producten in Nederland.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in