Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips toch weer in 'content'

Het echte multimediageweld lijkt pas net begonnen. Maar wat te denken van Philips, die voor marketing van HDTV in 'content' gaat. Philips…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Philips biedt kopers van haar HDTV's in Duitsland volgend jaar digitale kanalen aan, te beginnen met een kanaal waarop ze alle wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal in Duitland kunnen zien. Philips koopt in bij betaaltv-zender Premiere.

related partner content for mobile comes here

Dat was de meest in het oog springende vernieuwing die tijdens de IFA-beurs voor consumentenelektronica in Berlijn.

Wat het wk in 1974 (ja, ik heb ook de littekens nog van de verloren finale) betekende voor de overgang van zwart-wit naar kleur, betekent 2006 voor de overgang naar HDTV. Dat zei althans Premiere-chef Georg Kofler bij de Philips-presentatie.

De Philips-move leverde al de nodige gratis aandacht op, tot waar topman Rudy Provoost zich ook mocht beklagen over die lastige Europese Unie. Provoost heeft een aardig voorbeeld: de nationale verrekening van muziekrechten in Spanje met MP3-spelers leidde tot een prijsverhoging van 80 naar 130 euro voor de speler. Ach ja, sinds Philips afscheid nam van platenmaatschappij Polygram is hij altijd wat dwars geweest ten opzichte van de rechtenhandhaving.

Maar aan de andere kant kiest Philips als basis voor de te introduceren nieuwe lijn van thuiscomputers, vanaf oktober onder de naam Philips ShowLine, wel voor Windows Media Center als basis. De software daarvan wordt juist beschouwd als de meest stringente in rechtenbescherming.

Maar wat nu? Lat nu net vanmorgen de bescherming van Windows Media Player .

Simon Poulter, de voorlichter van Philips Consumer Electronics, zei me zojuist dat hij niets kan en mag zeggen over digitale Philips-kanalen in andere landen. Volgens De Telegraaf was Philips in onderhandeling met de NOS over rechten.

Het dreigt weer erg leuk te worden als zijn eerdere stappen van Philips met multimedia in de huiskamer tot op heden zo goed als mislukt, onder meer in samenwerking met KPN. Van mooie aankondigingen vernamen we niets meer.

Intussen verscheen vandaag in Eindhoven met tips in het Engels. Niet van Philips - of stiekem toch? - maar van specialist die dit 'sponsort'. Maar ook een beetje p.r.: In Nederland heeft nog maar 6 procent van de huishoudens een platte tv (qua vorm dan, inhoudelijk wel 95 procent natuurlijk), in Engeland is dat 25 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in