
Met behulp van BarrièreScope, een onderzoeksmethode van TNS NIPO, zijn de onbewuste weerstanden van bierdrinkende, thuistaploze mannen van 25 tot 65 jaar tegen thuistaps, in beeld gebracht. De weerstanden die voortkomen uit BarrièreScope kunnen door de bierproducent vertaald worden naar marketingoplossingen om de consument aan de thuistap te krijgen.
Niet-thuistappers blijken veel waarde te hechten aan controle en individualiteit. In hun ogen zijn bierliefhebbers die wel in het bezit zijn van een thuistap qua persoonlijkheid precies het tegenovergestelde van henzelf: studentikoos, veel bezig met uiterlijk vertoon en gericht op vrijheid. Producenten moeten dus voorkomen beide groepen op dezelfde wijze aan te spreken, meent TNS NIPO.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU Delft
Ingewikkeld
Het meest functionele bezwaar tegen de thuistap is dat men het gebruik ervan als ingewikkeld en omslachtig ziet. De bierproducent zou in haar communicatie nog helderder kunnen maken hoe eenvoudig het is om zelf een biertje te tappen.
Daar waar de huidige thuistappers zich wellicht aangesproken voelen door het 'vrije' imago van de thuistap, hebben de niet-thuistappers negatieve associaties met het studentikoze karakter. Een andere typecasting in de communicatie kan deze sociale barrière gemakkelijk uit de weg helpen. Weg met de biertappende corpsbal; een respectabel persoon een biertje laten tappen geeft de thuistap al een heel andere uitstraling.
Behoefte aan controle en de mogelijkheid om zich onderscheiden van de rest zijn ook belangrijke drijfveren die onder niet-thuistappers spelen. De thuistap wordt nog teveel gezien als iets voor de massa, waar je vooral veel door gaat drinken. Het ontwikkelen van kleinere fusten, exclusievere apparaten en het aanbieden van meer speciaal bieren zou wellicht al wat barrières weg kunnen nemen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee