Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken onder consumentendruk

Mede door het toenemend belang van de versgroepen in de supermarkten, waarin de A-merken met uitzondering van zuivel een beperkte rol…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast speelt de stijging van het marktaandeel van de Duitse discounters de afgelopen jaren de A-merken ook niet in de kaart. Dat blijkt uit cijfers van GfK, die deze maand in het Tijdschrift voor Marketing staan.

related partner content for mobile comes here

In Nederland voeren Aldi en Lidl, in tegenstelling tot andere landen, nauwelijks A-merken. Zo is de groei van Lidl in Duitsland de afgelopen jaren voor een groot gedeelte veroorzaakt door het opnemen van A-merken. In de assortimentsgroepen waarin Lidl in Duitsland ondergemiddeld scoorden, hebben de opgenomen A-merken voor een kentering gezorgd.

Uit onderstaande tabel blijkt dat de topvier A-merken de klantenkring in het eerste halfjaar van 2006 zag afnemen.Het grootste A-merk Campina, zowel in 2004, 2005 als 2006, zag de klantenkring binnen alle Nederlandse huishoudens dalen van 85,0 procent in het eerste halfjaar van 2004 (= 6,0 miljoen huishoudens) naar 80,6 procent in het eerste halfjaar van 2006 (= 5,8 miljoen huishoudens).Van de huidige toptien A-merken wisten alleen Verkade en Pickwick hun klantenkring in vergelijking met het eerste halfjaar van 2004 uit te breiden.

A-merken klantenkring en aankoopfrequentie
< SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>
Bijna iedereen in Nederland koopt wel eens een A-merk uit de toptien (99 procent), echter het aantal aankopen staat onder druk. Vooral in het eerste halfjaar van 2005 is het A-merk beduidend minder vaak gekocht dan in het eerste halfjaar van 2004.Om het tij voor A-merken te keren is voor fabrikanten naast innovatie een gesegmenteerd aanbod van belang, zegt Joop Holla van GfK.

Holla onderzocht ook welke merken bij welke retailer het grootst zijn. Zo is de top3 bij Albert Heijn: Unox, Knorr en Smiths/Lays. Bij Superunie bestaat de top 3 uit: Campina, Honig en Knorr.

De volledige lijst staat in het van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in