Overslaan en naar de inhoud gaan

Sportsponsoring verbreedt zich

Bedrijven gebruiken sport niet meer alleen om snel hun naamsbekendheid te vergroten, maar geven steeds vaker ook een bredere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. Een voorbeeld van sponsoring die verder gaat dan een simpele naamsverbintenis is de Raad van Vies van Omo. Deze adviseurs van de Omo Buitenspeelbond willen kinderen stimuleren om weer lekker buiten te gaan spelen en vuil te worden. Het merk van Unilever, dat hiervoor samenwerkt met de sportkoepel NOC*NSF, heeft in een jaar tijd tweehonderdduizend leden kunnen noteren. “Tweehonderdduizend leden; dat is krankzinnig,”? meldt Maarten van Bottenburg, lector sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg tegenover het FD. “Het is een voorbeeld van een sportsponsor die een meer maatschappelijke rol wil spelen. Dat is wel iets nieuws. Vroeger zette de sponsor een bord langs de velden. Die oude vorm zal blijven bestaan, maar nu zoeken bedrijven ook de sport op en dragen daaraan bij.”?

related partner content for mobile comes here

De hoogleraar komt met meer voorbeelden. Zo heeft sportmerk Asics een hardloop-community. Een ander voorbeeld is Rabobank, dat professionele wielerploegen sponsort maar ook langdurig de aanwas van nieuw talent bevordert. Van Bottenburg: “Dat is niet even snel naamsbekendheid scoren. Ze helpen de sport van onderop bevorderen. Dat gaat verder dan marketing via sport. Het gaat ook om marketing van de sport.”?

De markt voor sportsponsoring zit goed in de lift. In Nederland wordt er inmiddels tussen de euro 400 mln en euro 500 mln aan uitgegeven. Marketingbureau VODW, dat volgens het FD volgende maand een groot onderzoek naar sportmarketing presenteert, verwacht een groei van de sector met 15% per jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in