Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Media, wat kost dat?

Eerst even terug in de tijd. In de 20e eeuw waren bedrijven afhankelijk van kapitaal, arbeid en kennis. Tegenwoordig is kennis min of meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verbondenheid
Een nieuwe primaire bron waar bedrijven in stijgende mate afhankelijk van gaan worden is daarom verbondenheid. Zowel intern als extern. Verbondenheid met klanten en medewerkers, met leveranciers en met de sentimentele publieke opinie. Verbondenheid zorgt voor uitwisseling van informatie én emotie.

related partner content for mobile comes here

Het probleem is dat we die verbondenheid niet kunnen kopen. Het is geen investering die je doet met geld. Het is geen investering waarvan we de Return on Investment vooraf eens gaan berekenen.

Wat je wel kan zeggen is dat hoe sterker, dieper, authentieker en vertrouwder de verbondenheid is, hoe succesvoller een organisatie zal worden. Kijk maar naar bedrijven die een strategie hebben die gericht is op het creëren van fans, ambassadeurs, superpromoters, co-creators of communities rond een merk of bedrijf.

We kunnen die verbondenheid dus niet kunt kopen. Wat kunnen we dan wel doen? Het leggen van verbindingen kunnen we als organisatie stimuleren en aanmoedigen. We moeten er vooral tijd en enthousiasme instoppen. Er moet beleid voor zijn. En op dat beleid stemmen we vervolgens de activiteiten en budgetten af. Veel organisaties worstelen nu nog met de beleidsvraag. Pas daarna komt de budgetvraag aan de orde, maar in het algemeen zullen er verschuivingen plaatsvinden.

Budgetten

Op den duur zullen budgetten verschuiven van marktonderzoek naar de inzet instrumenten als Social Media, want dankzij de online verbondenheid met ons netwerk krijgen we beter inzicht in wat onze (potentiële) klanten bezighoudt, wat ze motiveert en beweegt. Er is dan vanzelf minder traditioneel marktonderzoek nodig.

Maar de verbondenheid beperkt zich niet tot aanwezig zijn als merk op diverse Social Media platforms of het draaien van een Social Media . We moeten wel goed blijven luisteren, met alle voelsprieten die we hebben in ons bedrijf, Door open vragen te stellen (">) en door te co-creëren, zowel intern (met medewerkers) als extern (met klanten, business partners en deskundigen).

Ook een deel van het HR budget zal op den duur verschuiven, want als kennis en informatie vrij beschikbaar zijn, worden cursussen en trainingen goedkoper of zelfs minder relevant. In plaats daarvan krijgt ons personeel meer tijd en geld om te netwerken en te verbinden. Zowel online als offline. Om te leren van de eigen connecties, in plaats van van een onbekende trainer. Uit het groeiende aantal groepen dat ontstaat via Linkedin, Ning en Meetup komen nu al steeds meer conferenties en netwerkbijeenkomsten voort.

En het budget voor Klantenservice dan? Da’s een interessante vraag. De huidige afdeling Klantenservice krijgt het op den duur rustiger. Het maakt klanten namelijk niet uit voor welke afdeling je werkt, dus iedereen binnen het bedrijf wordt zelf verantwoordelijk voor een deel van de service aan klanten. Er is straks geen single-point-of-contact meer en een bedrijf zal niet meer alle service uitbesteden aan een (extern) contact center. Elke medewerker heeft zijn eigen specialiteiten en zijn eigen verbindingen met klanten. Authentieker en vertrouwder dan via de ingehuurde agents van Klantenservice.

Marketing
Verbondenheid wordt dus gefaciliteerd door Social Media. Dankzij de verbondenheid weten wij meer van onze klanten en weten klanten meer van ons is. Verbondenheid leidt tot binding en loyaliteit. Vraag en aanbod zijn beter op elkaar afgestemd. Precies waar het in de marketing allemaal om draait.

is Associate Partner bij Innovatiebureau .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in