Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse fabrikanten doen weinig voor allochtonen

Nederlandse fabrikanten en retailers spelen te weinig in op de wensen van allochtone consumenten. Met name moslims moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit meldde het ANP vorige week in een gesprek met econoom F. Canak, directeur van de Stichting Annifer Nederland, een belangenorganisatie voor etnische ondernemers. Zijn stichting vertegenwoordigt 250 etnische ondernemers in Nederland.
‘Ik begrijp nog steeds niet waarom Nederlandse ondernemers niet veel meer inspelen op debehoeften van allochtonen’, aldus Canak. Vooral de Nederlandse supermarkteigenaren hebbengeen kaas gegeten van hoe ze medelanders moeten bedienen. ‘In de Nederlandse supermarktlezen wij nog steeds alle etiketten op de potjes om te weten te komen of een product wel halal is’,licht Canak toe. ‘De reactie dat Nederlandse winkeliers geen klachten horen, betekent nog nietdat er geen behoefte is’, zegt Canak.

related partner content for mobile comes here

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) spreekt de bewering van Canak tegen. Volgens de woordvoerster is er de laatste jaren wel degelijk meer eten van buiten de grenzen in de schappen gekomen, ook al is de reden daarvoor dat steeds meer Nederlanders door verrevakanties anders zijn gaan eten. ‘Ook zijn er meer grootverpakkingen gekomen omdat allochtonen daar om vroegen’, aldus de woordvoerster van het CBL.
De komst van speciale buitenlandse producten in supermarkten is mede afhankelijk van de wijkwaarin de winkel staat. In Amstelveen wonen relatief veel joden. ‘Daardoor hebben wij daar ookrelatief veel kosjere producten in de schappen liggen’, zegt een woordvoerster van Albert Heijn. Dat er vrijwel geen halalvoedsel is te krijgen heeft te maken met de beschikbaarheid en de kwaliteit van het vlees. ‘Wij hebben nog niemand leren kennen die kan voldoen aan onze eisen als het gaat om kwaliteit en beschikbaarheid van halalvlees.’
De islamtische slager zou hierin wat kunnen betekenen, maar volgens de KoninklijkeNederlandse Slagersorganisatie (KNS) tonen islamitische slagers weinig belangstelling voorinitiatieven van de brancheorganisatie. ‘Wij hebben eerder een kleine honderd islamitische slagers uitgenodigd voor een bijeenkomst om te praten over wat wij voor hun kunnen betekenen. Er kwamen er drie. We hebben zelfs overwogen een aparte sectie voor de zogeheten halalslagers op te zetten, maar als er zo weinig belangstelling is voor overleg, waarom zouden wij dan nog verder gaan’, vertelt KNS-woordvoerder Lindeman.

In tegenstelling tot Canak constateert J. Cuartes van het etnomarketingbureau Foquz inNieuwegein dat de belangstelling bij Nederlandse ondernemers voor allochtonen juist toeneemt.Cuartes: ‘Sterker nog, de belangstelling voor wat allochtonen willen, neemt in het bedrijfslevenalleen nog maar toe. Bij de overheid en non-profitorganisaties neemt die af. Ruim 80 procent vanalle onderzoeks- en communicatievragen die we krijgen, komen vanuit het bedrijfsleven.’Cuartes erkent wel dat het aanbod in de supermarkten erg langzaam verandert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in