Nederlandse fabrikanten doen weinig voor allochtonen


Dit meldde het ANP vorige week in een gesprek met econoom F. Canak, directeur van de Stichting Annifer Nederland, een belangenorganisatie voor etnische ondernemers. Zijn stichting vertegenwoordigt 250 etnische ondernemers in Nederland.
‘Ik begrijp nog steeds niet waarom Nederlandse ondernemers niet veel meer inspelen op debehoeften van allochtonen’, aldus Canak. Vooral de Nederlandse supermarkteigenaren hebbengeen kaas gegeten van hoe ze medelanders moeten bedienen. ‘In de Nederlandse supermarktlezen wij nog steeds alle etiketten op de potjes om te weten te komen of een product wel halal is’,licht Canak toe. ‘De reactie dat Nederlandse winkeliers geen klachten horen, betekent nog nietdat er geen behoefte is’, zegt Canak.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) spreekt de bewering van Canak tegen. Volgens de woordvoerster is er de laatste jaren wel degelijk meer eten van buiten de grenzen in de schappen gekomen, ook al is de reden daarvoor dat steeds meer Nederlanders door verrevakanties anders zijn gaan eten. ‘Ook zijn er meer grootverpakkingen gekomen omdat allochtonen daar om vroegen’, aldus de woordvoerster van het CBL.
De komst van speciale buitenlandse producten in supermarkten is mede afhankelijk van de wijkwaarin de winkel staat. In Amstelveen wonen relatief veel joden. ‘Daardoor hebben wij daar ookrelatief veel kosjere producten in de schappen liggen’, zegt een woordvoerster van Albert Heijn. Dat er vrijwel geen halalvoedsel is te krijgen heeft te maken met de beschikbaarheid en de kwaliteit van het vlees. ‘Wij hebben nog niemand leren kennen die kan voldoen aan onze eisen als het gaat om kwaliteit en beschikbaarheid van halalvlees.’
De islamtische slager zou hierin wat kunnen betekenen, maar volgens de KoninklijkeNederlandse Slagersorganisatie (KNS) tonen islamitische slagers weinig belangstelling voorinitiatieven van de brancheorganisatie. ‘Wij hebben eerder een kleine honderd islamitische slagers uitgenodigd voor een bijeenkomst om te praten over wat wij voor hun kunnen betekenen. Er kwamen er drie. We hebben zelfs overwogen een aparte sectie voor de zogeheten halalslagers op te zetten, maar als er zo weinig belangstelling is voor overleg, waarom zouden wij dan nog verder gaan’, vertelt KNS-woordvoerder Lindeman.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn tegenstelling tot Canak constateert J. Cuartes van het etnomarketingbureau Foquz inNieuwegein dat de belangstelling bij Nederlandse ondernemers voor allochtonen juist toeneemt.Cuartes: ‘Sterker nog, de belangstelling voor wat allochtonen willen, neemt in het bedrijfslevenalleen nog maar toe. Bij de overheid en non-profitorganisaties neemt die af. Ruim 80 procent vanalle onderzoeks- en communicatievragen die we krijgen, komen vanuit het bedrijfsleven.’Cuartes erkent wel dat het aanbod in de supermarkten erg langzaam verandert.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid