Overslaan en naar de inhoud gaan

Meten is weten

Dat loyale klanten en tevreden medewerkers goed zijn voor het bedrijf en dus ook voor de winst, spreekt vanzelf. Maar hoe meet je dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een bedrijf dat zijn managers alleen beloont op basis van financiële maatstaven, kan bedrogen uitkomen. Want als de verhoging van de omzet en/of winst ten koste gaat van de klanttevredenheid, zal dat op den duur waarschijnlijk negatief uitpakken. Logisch dus dat veel bedrijven hun niet-financiële prestaties laten meewegen bij de beoordeling van het eigen management. Het blijkt echter niet zo simpel om die niet-financiële graadmeters naar de praktijk te vertalen.
Dat wijst een Amerikaans onderzoek onder zestig bedrijven uit verschillende branches uit. Een bank gaf zijn filiaalmanagers een bonus als de klanten tevreden waren. Daarvoor werden enkel klanten ondervraagd die het filiaal bezochten. Een slimme manager gaf z’n klanten waardebonnen voor fast food als ze voortaan binnen en niet buiten hun bankzaken deden. Niet vreemd dat er vooral tevreden lieden binnenliepen.
Hoe moet het dan wel? Om te beginnen moet duidelijk zijn wat exact de bijdrage is van zaken als klantenloyaliteit en medewerkerstevredenheid aan de strategie van het bedrijf. Is het wel zo gunstig dat het verloop onder medewerkers laag is? Of zijn het juist de zwakste schakels die blijven zitten? Dragen die loyale klanten echt bij aan de winst, of pikken ze vooral de kortingen mee? En leven de betreffende thema’s wel binnen het bedrijf? Van belang is ook dat de manier van meten niet te ingewikkeld is en dat de resultaten ook gevolgen hebben voor de dagelijkse praktijk. Want anders blijft het een papieren exercitie.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in