Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bedrijfsleven: aandeel social media stijgt

65,6 procent van het Nederlandse bedrijfsleven zette in 2011 social media in als communicatiemiddel. Aldus social mediabureau Pondres, dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek is een vervolg op de 0-meting die het bedrijf deed in 2010. In 2010 lag het percentage ‘bedrijven die iets doen met social media’ echter nog op 76,1 procent. Terwijl andere onderzoeken laten zien dat steeds meer marketeers in hun marketingplannen de focus leggen op social media. Pondres maakte voor het tweede onderzoek echter gebruik van een bredere groep respondenten, met de hulp van onderzoeksbureau MWM2.

related partner content for mobile comes here

Sjef Kerkhofs van Pondres legt uit: ‘De data van het eerste onderzoek waren afkomstig vanuit blogs, dus een meer internetminded respondenten. Dat hebben we destijds ook in de ‘beperkingen’ beschreven. Het onderzoek van dit jaar is uitgebreid met MWM2 bekeken en bestaat uit zowel werving via de blogs als uit ruim 300 completes, waarbij het aantal bedrijven geselecteerd is op bedrijfsgrootte en branche om zo representatief mogelijk onderzoek uit te voeren. Deze cijfers bieden dus een betere afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven dan vorig jaar.’

Opvallende uitkomst dit jaar volgens de onderzoekers is dat marketingbudgetten niet verhogen, maar het aandeel van social mediabestedingen wel stijgt.

Ook constateren ze een verschuiving binnen de nagestreefde doelen, zoals bijvoorbeeld de groei van communityvorming en zoekmachinepositie. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat social media nog steeds jong is. Marketeers bij grote bedrijven beschouwen zichzelf daarbij als onervaren. Het aantal bedrijven dat een strategie hanteert is niet erg gegroeid ni een jaar. Vorig jaar gaf 50,5 procent aan een social mediastrategie te hebben (waarbij strategie wordt gedefinieerd als ‘het bepalen van doestellingen ten behoeve van de social media uitvoering’), dit jaar is dat 53 procent.

De sociale media die worden ingezet zijn in volgorde van belangrijkheid Twitter, Facebook en LinkedIn.

Bedrijven zetten daarbij social media met name voor PR in (75,1 procent), daarna volgen imagoverbetering (62,6 procent) en kennisdelen (59) .

Wat betreft de verwachting in 2012 voor Google+, online video en weblogs lijkt, behalve een duidelijke groeiverwachting, de inzet ervan heel helder: kennisdeling.

Pondres benaderde de marketeers van 617 Nederlandse bedrijven met een vragenlijst over het gebruik van social media, strategie en de verwachtingen voor de toekomst. Zowel kleine, middelgrote als zeer grote (meer dan 17.000 medewerkers) bedrijven zijn in het onderzoek meegenomen.

">Teaser

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in