Overslaan en naar de inhoud gaan

Google als glazen bol voor de toekomst

Aan het begin van het jaar zien we weer overal de verwachtingen voor 2009 verschijnen. Meestal gebaseerd op meningen en gedachten. En soms…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niets mis mee en zeker goed voor de vorming van je eigen gedachten. Het is immers vaak toch een moment om even bij stil te staan, "wat verwachten we nu voor het komende jaar".

related partner content for mobile comes here

Jammer is alleen wel dat veel verwachtingen niet zijn gebaseerd op data.

En dan bedoel ik niet de onderzoeken waarbij we aan consumenten vragen wat ze verwachten te gaan doen maar op basis van gedragsdata. Maar gelukkig is er .

En vertoont zoekgedrag een grote parallel met wat men vervolgens gaat doen. Daarom een paar eerste observaties om het jaar mee te starten.

Het zal niemand verbazen dat "schaatsen" in de top 10 staat van de meest gezochte zoektermen van de afgelopen 7 dagen.

En dat de "Wii" de meest gezocht en dus waarschijnlijk verkochte gameconsole in december 2008 was.
Maar wat kunnen we nog meer ontdekken als we de ontwikkeling van een aantal zoektermen over een langere periode bekijken.

Kijken we bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van "dagblad" versus "uitzending gemist" dan zien we dat het zoekvolume naar de eerste term in de afgelopen 3 jaar met ruim 25% is gedaald terwijl het zoekvolume naar "uitzending gemist"met 200% is gestegen.

En het zoekvolume op "uitzending gemist" sinds april 2007 hoger ligt dan dat van "dagblad".

Nu we toch in de mediatermen zitten is het ook aardig om nog even naar wat nieuwe tv programma's te kijken.

Aanstaande donderdag start "Wie is de Mol" weer. Als we op de eerste tekenen van de afgelopen dagen in Google afgaan mogen we weer mooie kijkcijfers verwachten.

Vanaf de eerste aankondiging zien we een sterk stijgend zoekvolume dat in lijn ligt met de voorgaande jaren. Kijken we naar de interesse voor de "Nieuwe Uri Geller" dan blijft dat achter bij vorig jaar en is het maar de vraag of dat het kijkcijferniveau van vorig jaar gaat halen.

In het kader van de kredietcrisis horen we vaak dat consumenten minder vaak op vakantie zullen gaan.

Misschien dat men het boeken even uitstelt of het dichter bij huis zoekt, maar de behoefte aan vakantie lijkt gezien het zoekvolume (in de maanden december en januari) over de afgelopen 3 jaar zeker niet minder. Wel zien we dat "Landal"zich mag verheugen in een toegenomen belangstelling evenals de "autovakantie". Dit in tegenstelling tot de "vliegvakantie".

En hoe zit het dan met de autoverkopen? Ook dat lijkt op uitstel in plaats van afstel. Er wordt nog steeds even veel gezocht op zowel "occasion" als "nieuwe auto". En ook de luxe merken als BMW, Audi, Mercedes en Volvo zien geen terugval in hun populariteit in Google.

Dus misschien trekt de consument zich dan nog even ook nog niet zoveel aan van de kredietcrisis. Al wordt er natuurlijk wel bezuinigd gezien de het toegenomen zoekvolume op termen als "besparen", "korting" en "ombouwen Wii"

Wil je weten hoe het verder gaat. Hou dan in 2009 zeker een vinger aan de pols via Google Insights for Search.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kayra gursoy

Is mijn kleinste zusje iritand

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in