Top 2000 is onneembare vesting
Samengesteld door de luisteraar. Tien jaar later is de Top 2000 uitgegroeid tot een fenomeen. Een merk op zichzelf dat al voor de tiende keer achtereen een ware zegetocht maakt door omroepland.
Voor miljoenen Nederlanders vormt de lijst ieder jaar een emotionele trip down memory lane.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Onneembare vesting voor concurrentie
Het concept is zo simpel, doch zo doeltreffend.
Radio 2 is voor een week het epicentrum van muziekminnend Nederland. En geen andere omroep komt er aan te pas.
Luistercijfers voor radio 2 lopen op tot boven de 8 miljoen Nederlanders die (minstens 1 x) naar de marathon-uitzending luisteren.
Radio 2 positioneert de Top 2000 hiermee als een schier onneembare vesting voor de concurrentie, al doet deze nog zo hard haar best met schaamteloze copycats.
Zo komt Radio Veronica deze week met de "Top 1000 Albums" aller tijden. Sky Radio probeert het met "De week van de nr. 1", Q Music heeft de "Q-nonstop 1000" Radio 10 Gold presenteert de "Top 4000".
En (regiozender) Radio Rijnmond maakt het helemaal bont en komt met een "Niet Top 2000", waarin luisteraars wordt opgeroepen tot het inzenden van suggesties voor mooie liedjes die vooral niet in de lijst van Radio 2 staan.
NPS kan er maar geen genoeg van krijgen
En de NPS kan er maar geen genoeg van krijgen. Talrijk zijn dan ook de spin-offs (met name op TV). Zo is er natuurlijk de "Top 2000 a gogo", waarin Matthijs van Nieuwkerk, samen met muziekleraar Leo Blokhuis een beetje de diepte in gaat met de verhalen achter
de liedjes.
Er is het "Top 2000 in concert" voor de feestvierder. En Oudejaarsavond staat overmorgen ook volledig in het teken van de Top 2000 ("Leo Blokhuis telt af").
Om vervolgens vanaf de eerste minuut na de jaarwisseling doodleuk verder te gaan met de "SubTop 2000", met liedjes die de echte lijst net niet haalden... Er is zelfs sprake van een voorzichtige inhaker.
Uitzender Randstad koppelt zijn reclame in de blokken op radio 2 aan de Top 2000 met de slappe verwijzing "In de top 2000 goede voornemens staat het zoeken van een nieuwe baan op 3...".
Slap, maar toch. De eerste afstudeerder heb ik overigens nog niet gevonden, maar dat kan niet lang op zich laten wachten.
Want de Top 2000 levert dankbare input voor de (populaire) wetenschap, kijk maar eens op de wiki, waarin aan de hand van grafieken de 10 lijsten stelselmatig wordt ontleed. En dan zijn er nog de tientallen fansites, de Top 2000 webshop (de mok!) en natuurlijk de eigen zeer vermakelijke site.
Oh ja de muziek...
In de tien edities was het 9 keer Bohemian Rhapsody die nummer 1 werd.
In 2005 kwam eenmalig Boudewijn de Groot met Avond tussendoor. Maar ach de muziek, dat is allemaal gesneden koek (zeker naarmate je dichter bij de 1 komt).
Maar doet het er echt toe? Het is vooral de sfeer die het programma weet neer te zetten voor de luisteraar. Precies op het juiste moment, tussen Kerst en Oud & Nieuw.
Dit is wat we in marketingland "het claimen van mentaal leiderschap" noemen. Radio 2 blijkt dit ieder jaar weer 1 volle week lang tot in de perfectie te beheersen. Met dank aan de (actieve) luisteraar. Knap hoor!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid