Overslaan en naar de inhoud gaan

Gen Z doorbreekt traditionele omgangsvormen

Ouders en docenten worden gezien als gelijkwaardig
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Gen Z op school
Miniatuurvoorbeeld
Gen Z op school

Gen Z’ers gaan zonder schaamte voorbij aan de traditionele onderlinge verhoudingen. Ze gaan gelijkwaardig om met hun ouders en docenten en stappen makkelijk af op de CEO van het bedrijf waar ze een bijbaantje hebben. Waar komt dit gedrag vandaan en waar gaat het naar toe? We nemen hierin de lessen mee uit ons interview met een generatie-expert.

Gen Z heeft andere rolmodellen dan eerdere generaties

Als opgroeiende generatie onder meestal twee werkende ouders, krijgt Gen Z een ander voorbeeld mee. De Gen Z’ers die we hebben geïnterviewd gaven aan dat beide ouders in gelijke mate werken en voor het gezin zorgen. Ze geven aan met beide ouders een hechte band te hebben waarin alles gezegd en gedeeld mag worden en dit doen ze dan ook graag. Van jongs af aan worden ze gestimuleerd om hun mening te geven, die telt en waardevol is. Ze voelen zich gelijkwaardig aan hun ouders, wat de vertrouwensband versterkt.

Veranderde gezinsrelaties werken door op school en werk

Een door ons geïnterviewde leraar op een middelbare school, merkt op dat Gen Z anders met leraren omgaat dan voorgaande generaties. Als een leraar ze niet genoeg boeit met een les of college, haken ze af met het argument: “Ik kijk wel een kortere les op YouTube.” Leraren hebben met deze generatie er een nieuwe concurrent bij voor hun lessen: het internet. Hetzelfde geldt voor Gen Z’ers die beginnen bij een eerste (bij)baan. Waar wij vroeger bij de eerste bijbaan op van de zenuwen aan de eerste dag begonnen, babbelt Gen Z zonder schroom met de manager en geeft, zo nodig, direct zijn of haar persoonlijke mening.

Ze zien zichzelf als gelijkwaardig aan de volwassenen om hen heen, dit is voor hen de normaalste zaak van de wereld. Dit kan mogelijk botsen met de zienswijze van mensen op hogere posities binnen een opleiding of bedrijf. Het is afwachten wie er uiteindelijk aan het langste eind trekt en hoe bedrijven deze generatie gaan binden en boeien; voor ze alweer de deur uit zijn…

Wil je meer weten over het bereiken van Generatie Z?

Bekijk de Ipsos website voor meer informatie over GenZ onderzoek of neem contact op met Pauline van der Wel via Pauline.vanderwel@ipsos.com.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Renush

Microsoft windows always easily create inclusive teaching environments that allow them to
https://foxdownload.org mozilla firefox free download latest version effectively reach and teach every users.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in