Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat elke marketeer/ marktonderzoeker moet weten over 'agile' innoveren

3 concrete tips om direct toe te passen
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Wat elke marketeer/marktonderzoeker moet weten over 'agile' innoveren
© 3 concrete tips om direct toe te passen
Miniatuurvoorbeeld
Wat elke marketeer/marktonderzoeker moet weten over 'agile' innoveren
© 3 concrete tips om direct toe te passen

Maarliefst 94% van de innovatie managers wereldwijd is ontevreden over de innovatieprestaties van hun organisatie. Dit terwijl vrijwel elk bedrijf, elke marketeer en elke onderzoeker er alles aan lijkt te doen om ‘agile’ te zijn.

Maar 'agile' is een breed begrip. Om tot succesvolle innovatie te leiden moeten we het misschien wat concreter maken. In onderzoek verwijst ‘agile’ vaak naar een snelle, iteratieve en adaptieve aanpak. Met andere woorden: snel inzichten genereren, leren van die inzichten en direct de beste vervolgstap bepalen. Maar hoe doe je dat precies?

Hier volgen drie praktische tips:

1. Laat snelheid niet ten koste van kwaliteit gaan.

Automatisering en standaardisering van innovatie-onderzoek zorgen er doorgaans voor dat onderzoeksresultaten sneller beschikbaar zijn tegen lagere kosten. Dat is op zich prima, maar mag niet ten koste van de kwaliteit van het onderzoek gaan.

Houd je daarom altijd aan de volgende kwaliteitscriteria:

  • Bied altijd samples aan die representatief en repliceerbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat je enquêtes ‘apparaatonafhankelijk’ zijn om zo zoveel mogelijk respondenten te bereiken en hun betrokkenheid te vergroten.
  • Zorg ervoor dat bewezen succesmaatregelen de basis vormen voor al je ‘agile’ ideeën, concepten en verpakkingstesten.
  • Lever altijd voldoende diagnostiek en richtlijnen.

 2. Maak gebruik van social intelligence

Social intelligence vormt de sleutel tot snellere innovatie. Niet alleen is social intelligence snel, het is ook flexibel en kostenefficiënt. Terwijl veel marketeers nog altijd de voorkeur geven aan enquêtes, focusgroepen en desktoponderzoek voor het ontdekken van bijvoorbeeld trends, vormt social intelligence steeds meer een nieuw ‘agile’ alternatief. Onderzoek op basis van social intelligence is sneller, om de simpele reden dat het het stellen van vragen overbodig maakt. De informatie is immers al voor handen en ligt als het ware ‘voor het oprapen’.

3. Wees iteratief in meerdere opzichten

Alleen snelheid maakt een onderzoek nog niet ‘agile’. Het moet ook ‘iteratief’ zijn. Waar vroeger survey resultaten van concepttests pas na de veldwerkperiode uitgediept werden, kan dit nu direct al. Dankzij kunstmatige intelligentie is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde sleutelwoorden op te sporen en daar direct op door te vragen.

Download het volledige paper

Wil je meer weten over agile innovatie-onderzoek? Download dan het volledige paper: Four ways agile research will evolve to drive innovation.

Ben je benieuwd hoe je jouw innovatieproces kunt verbeteren?

Bij Ipsos helpen we je hier graag bij. Dankzij onze snelle en eenvoudige oplossingen en gevalideerde voorspellingsmodellen, zorgen we ervoor dat je sneller, betere beslissingen kunt nemen. Wil je meer weten? Neem contact op met Cristiana Caldarelli, 020 6070 723 of ga naar onze innovatieonderzoekpagina op onze website.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in