Overslaan en naar de inhoud gaan

Generatie Z bereiken?

2 tips om succesvol in te haken op de selfie cultuur
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Generatie Z
© 'ze weten hoe hun poses te perfectioneren'
Miniatuurvoorbeeld
Generatie Z
© 'ze weten hoe hun poses te perfectioneren'

De perfectie/reality- paradox

Generatie Z is de meest gefotografeerde generatie in de geschiedenis, vooral dankzij de opkomst van de selfie. Ze weten precies hoe hun poses te perfectioneren en hun uiterlijk met allerlei apps te verfraaien. Aan de ene kant worden ze gebombardeerd met onrealistische schoonheidsnormen, maar aan de andere kant groeit er ook een tegenbeweging die juist gericht is op zelfacceptatie.

Eén manier waarop GenZ omgaat met deze paradox is door verschillende platforms te gebruiken om hun publiek en hun privé-zelf te laten zien. Een derde van de Generatie Z-ers zegt dat ze hun 'rinsta', oftewel echte Instagram, gebruiken voor iedereen die ze kennen. Hierop tonen ze de beste versie van zichzelf. Vervolgens hebben ze een afzonderlijk account onder een andere naam die ze hun 'finsta' of nep Instagram noemen. Deze is alleen bedoeld voor hun beste vrienden en toont de wat minder gepolijste plaatjes.

De vraag is nu: hoe speel je als merk succesvol in op deze paradox.

Tip1: Spiegel hun gedrag

Dus aan de ene kant wil GenZ hun 'beste zelf' laten zien, maar tegelijkertijd waarderen ze een gevoel van authenticiteit en 'echtheid'. Als je als merk de aandacht wil trekken van deze generatie is het dus belangrijk om jezelf aantrekkelijk te presenteren, maar tegelijkertijd je persoonlijkheid te laten zien. Generatie Z wil namelijk niet praten met een anoniem bedrijf. Ze willen contact leggen met een authentiek persoon. Het liefst iemand die zijn of haar passie toont. Dat vinden ze aantrekkelijk en daaraan kunnen zij zich spiegelen. Ga in je campagnes dus niet voor het overdreven ‘gestylede’ of ‘perfecte’ maar kies voor spontane en eerlijke content.

Tip 2: Kies een ‘authentiek persoon’ als gezicht van je campagne

Gebruik voor het gezicht van je campagne liever een bekende YouTuber of Instagrammer dan een traditionele beroemdheid. Traditionele beroemdheden zoals filmsterren zijn vaak ‘te picture perfect’ en scheppen op die manier een afstand. Het schoonheidsideaal dat zij belichamen zorgt eerder voor onzekerheid onder de doelgroep dan dat het ze aanspreekt. Social media sterren daarentegen laten hun ‘echte’ zelf zien, roepen daarmee herkenning op en vormen ‘haalbare’ rolmodellen. Om die redenen spreken zij meer aan. 

Gezicht van je generatie Z campagne
Gezicht van je generatie Z campagne 'liever een bekende Youtuber of Instagrammer dan een traditionele beroemdheid'

Wil je meer weten over het bereiken van Generatie Z?

Bekijk de Ipsos website voor meer informatie over GenZ onderzoek of neem contact op met Pauline van der Wel via Pauline.vanderwel@ipsos.com.

Schrijf je in voor onze ‘marketing to GenZ’ workshop

Ipsos faciliteert 3 meet-and-greets met Gen Z's als onderdeel van een GenZ workshop in september en oktober 2018. De sessies bevatten de nieuwste inzichten over deze generatie en meningen van experts op het gebied van generatieonderzoek. Kijk op de Ipsos website voor meer informatie.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in