Millennials vs generatie Z – De 5 grootste misverstanden
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:
Lees hier de 5 grootste misverstanden over de verschillen tussen millennials en generatie Z.
1. “Generatie Z is minder maatschappelijk geëngageerd”
Het beeld van generatie Z als afgestompte ‘couch potatoes’ die de hele dag naar YouTube video’s van Tide Pods etende mensen kijken, verdient bijstelling. We zien allerlei voorbeelden van generatie Z’ers die technologie gebruiken om een beweging te beginnen om zo invloed uit te oefenen op machthebbers. Dat was vroeger veel moeilijker. Het wil niet zeggen dat generatie Z per definitie een stel activisten zijn. Maar ze zijn zeker niet minder maatschappelijk geëngageerd dan hun voorgangers.
2. “Generatie Z is makkelijker in één hokje te plaatsen”
Het klopt inderdaad dat mensen door technologie steeds meer in hun eigen ‘bubbel’ leven. Maar wanneer we bijvoorbeeld naar de politiek kijken zien we dat generatie Z nog makkelijker van partij switcht dan de millennials al deden. Hetzelfde geldt voor hun merkloyaliteit. Generatie Z kiest niet voor één merk; zij kiezen voor ‘en-en’ in plaats van ‘of-of’.
3. “Obesitas is een groeiend probleem onder generatie Z”
Soms lijkt het er op dat obesitas onder generatie Z alleen maar toeneemt. En dat lijkt logisch, aangezien de norm steeds sterker verschuift naar meer en ongezonder eten.
Toch zien we tegelijkertijd dat de overheid steeds vaker ingrijpt door ook andere signalen af te geven. Met behulp van de technische mogelijkheden gaat dit nu makkelijker dan vroeger. Generatie Z staat daardoor minder open voor ongezonde gewoontes dan de vorige generatie.
4. “Generatie Z heeft nog minder vertrouwen in ‘de gevestigde orde’ ”
Het woord ‘vertrouwenscrisis’ valt nogal eens om de verhouding tussen generatie Z en diverse autoriteiten te typeren. Onterecht, zo blijkt uit recent onderzoek. Generatie Z heeft niet minder vertrouwen in autoriteiten dan millennials. Ooit bereikten millennials een dieptepunt waar het ging om vertrouwen in anderen, maar met het volwassen worden van deze generatie kwam er weer wat vertrouwen terug. Generatie Z start het volwassen leven al met veel meer vertrouwen, waardoor er uiteindelijk weinig verschil tussen beide generaties is. Voor gevestigde merken betekent dit dan ook dat ze ‘geen vertrouwen’ niet zo makkelijk als excuus voor tegenvallende resultaten kunnen gebruiken.
5. “Onderwijs in digitale geletterdheid is voor generatie Z niet meer nodig”
Ja, het klopt dat generatie Z’ers als ‘digital natives’ in het algemeen beter digitaal geletterd zijn dan millennials. Dat neemt niet weg dat er tussen de geletterdheid van diverse socio-economische groepen binnen deze generatie wel degelijk onderlinge verschillen bestaan. Om iedereen gelijke kansen te bieden op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt is het belangrijk dat het onderwijs blijft investeren in de ontwikkeling van computervaardigheden.
Meer weten?
Benieuwd naar meer nieuwe inzichten in generatie Z? Download dan het white paper 'Generation Z – Beyond Binary: new insights into the next generation' van onze website.
Of neem voor meer informatie over generatie onderzoeken contact met ons op via Rohit Jhamb, Rohit.Jhamb@ipsos.com.
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid