Overslaan en naar de inhoud gaan

Woelen in de 'automatische piloot'

Hoe werkt ons merkenbewustzijn? Daar is al heel wat studie naar verricht. Onzichtbare patronen zijn vaak de baas.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lang waren imagostudies een goed middel om consumenten duidelijk te laten maken hoe zij een merk ervaren en wat zij als merkeigenschappen betitelen. Maar ze gaven toch te weinig onderscheid. Volgens imagostudies zijn bijvoorbeeld alle banken uiteindelijk wel ‘betrouwbaar’, ‘competent’ en ‘veilig’. Maar bij onderzoek naar merkbeleving is het niet voldoende om droge producteigenschappen naar de oppervlakte brengen.

related partner content for mobile comes here

Daarom maakt kwalitatief merkonderzoek graag gebruik van beelden, en vooral van technieken op gebied van neuropsychologie. Dit vakgebied gaat uit van een impliciet en een expliciet systeem: ons impliciete ‘merken’systeem is opgebouwd uit een mix van emoties, vuistregels, automatismen, spontaan gedrag en associaties, waar we ons niet of nauwelijks van bewust zijn.

Sterke merken woelen met hun tentakels in onze ‘automatische piloot’, veelal zonder dat we dat door hebben. Het expliciete systeem is ons bewuste denken, onze ratio waarmee we beslissingen nemen. Volgens Harvard-professor Gerard Zaltman bepaalt het impliciete systeem tot 95 procent ons merkgedrag.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in