Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwde Coca-Cola-fles doet het toch goed

In het AD van vandaag een stukje naar aanleiding van het GfK-congres van gisteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het van vandaag een stukje naar aanleiding van het GfK-congres van gisteren.

related partner content for mobile comes here

Daar vergeleek directeur Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland, samen met marktonderzoeker GfK, de omzetten van Coca-Cola in de periode week 5 t/m 28 in 2005 (oude verpakking) met 2006 (nieuwe fles).

Wat blijkt? De omstreden nieuwe fles heeft Coke goed gedaan. Terwijl er bij de introductie nog van werd gesproken.

Na jaren van stagnerende en zelfs dalende omzetten stijgt de verkoop van Coca-Cola weer.

Opvallend is dat het merk meer cola-kopers heeft getrokken van prijsvechter Aldi (3,4 procent) dan dat het aan de Duitse discounter verloor (2,2 procent).

Coca-Cola zegt 'heel tevreden' te zijn over de introductie. 'De verkoop van onze grootverpakking is gestegen met één procent. Het heeft gezorgd voor een impuls van de hele frisdrankenverkoop met 17 procent.'

Volgens Grievink bewijst dit voorbeeld dat A-merken 'het radicaal anders moeten gaan doen' om zich te onttrekken aan de huidige malaise. A-merken verliezen al jaren marktaandeel aan de goedkopere huismerken.

Volgens IRI Nederland hebben de honderd grootste A-merken in 2004 en 2005 zo'n half miljard euro aan omzet verloren. 'Stunten met A-merken, zoals supermarkten in de prijzenoorlog doen, leidt ertoe dat mensen gaan zoeken naar alternatieven en uiteindelijk terechtkomen bij hard-discounters als Lidl en Aldi. En consumenten worden daar zelden teleurgesteld door de kwaliteit. Die klanten ben je als A-merk voorgoed kwijt.'

Fa brikanten hebben volgens hem nu in de gaten dat stuntende supers een glijdende schaal creëren die voor A-merken desastreus is.

'Coca-Cola was hevig slachtoffer in de prijzenslag. Hun flessen werden verkocht tot 15 cent onder inkoopsprijs. Om de omzet een impuls te geven hebben ze de nieuwe fles ontworpen, eigenlijk het artikel helemaal vernieuwd.'

Coca-Cola heeft, speciaal voor de nieuwe verpakking, 60 miljoen euro geïnvesteerd in zijn fabriek in Dongen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in