Online Public Relations steeds belangrijker
Kijken we naar het Amerikaanse nieuws landschap zien we de volgende grote spelers volgens Nielsen//NetRatings:
1. Yahoo News 27.4 miljoen bezoekers
2. MSNBC.com 24.1 miljoen
3. CNN.com 22.8 miljoen
4. AOL News 16 miljoen
5. NYTimes.com 11.6 miljoen
De news aggregators zoals Yahoo News, AOL News en Google News zijn de belangrijkste news resources aan het worden. 45% van de Amerikanen die online het nieuws lezen, bezoeken deze news aggregators, tegen 32% die aangeven direct de nieuwssites van de TV netwerken zoals CNN.com te bezoeken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWie profiteert? Zoals het er nu uitziet winnen de search engines. Ze worden de primaire website waarmee de internetter start. Niet alleen om te zoeken, maar dus ook voor het vergaren van online nieuws. Gaf in 2004 63% van de internetters aan naar een search engine te gaan voor online nieuws, in 2006 is dit al 74%.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat van de internetters die op zoek zijn naar informatie, maar liefst 76% toevallig bij het online nieuwsbericht terecht zijn gekomen.
Hoe kan de marketeer van deze trend profiteren? Wanneer men zoekt via Google of Google News, is het belangrijk dat ook daar de bedrijfinformatie naar voren komt. Zorg ervoor dat de persberichten ook online worden verspreidt (naar online nieuwsbronnen en weblogs). Voor een goede vindbaarheid in de search engines is het van belang dat de persberichten ook toegankelijk zijn via de eigen website.
Het is dus belangrijk om in dit proces de PR afdeling erbij te betrekken. Juist de persberichten zijn van grote waarden voor kwalitatief bezoek vanuit (news) search engines.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid