Overslaan en naar de inhoud gaan

'Consument ervaart gezondheidslabel als bemoeienis'

De consument loopt niet echt warm loopt voor gezondheidslabels op voeding, zo blijkt uit een onderzoek van MarketResponse onder 500…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland telt een groeiend aantal gezondheidslabels, die de consument in één oogopslag moeten informeren over de gezondheidswaarde. Maar volgens het onderzoek MarketResponse hoeft dat niet zo nodig van de consument. De ondervraagde Nederlanders geven aan 'zelf wel te kunnen bepalen wat gezond is' en ervaren de bemoeienis van de fabrikanten als vervelend. De veelheid aan labels en verschillende kreten op verpakkingen maken het bovendien niet overzichtelijk.

related partner content for mobile comes here

Ongeveer de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het bestaan van gezondheidslabels op producten. Het meest genoemde label is het 'gezonde keuze klavertje' van Albert Heijn. Daarnaast zien veel respondenten opmerkingen als 'minder vet' op verpakkingen als gezondheidslabel.
Een overgrote meerderheid stelt dat de labels behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een gezonde keuze, maar dat er dan één helder label moet komen. Om een gezondheidslabel te verdienen moet het product volgens de ondervraagden minimaal gezond zijn en het label verdienen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dit aangetoond moet zijn, door bijvoorbeeld een onafhankelijke commissie. Hieruit blijkt volgens de onderzoekers dat het onder de Nederlanders niet algemeen bekend is dat dit al het geval is: een product mag in Nederland niet zomaar een label dragen, zonder dat het product uitgebreid door een onafhankelijke commissie is onderzocht.

Het valt bovendien op dat er geen direct verband bestaat tussen de mate waarin een label betrouwbaar wordt gevonden en de mate waarin de consument bereid is een product met datzelfde label aan te schaffen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in