Overslaan en naar de inhoud gaan

Joseph Jaffe: ‘20 tot 25 procent van het budget moet naar New Marketing’

Interactieve marketing-expert en auteur van het boek ‘Life After The 30-Second Spot’ Joseph Jaffe weet het zeker: weg met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Joseph Jaffe (35) dankt zijn reputatie vooral aan zijn eerste boek Life After The 30-Second Spot. Tegenwoordig is Jaffe een veelgevraagd consultant en spreker op marketingcongressen. Op 29 september is hij in Amsterdam voor het crossmediacongres PICNIC ’06 in de Westergasfabriek. Voorheen was Jaffe hoofd interactieve media bij TBWA/Chiat/Day en OMD. Een interview met de veelgevraagde spreker is te lezen in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

related partner content for mobile comes here

‘Het boek is een jaar oud, maar relevanter dan toen het verscheen’, zegt Jaffe. ‘Dit vakgebied verandert zo snel dat het bijna waanzin is om zo’n boek te schrijven, maar er staat weinig in dat achteraf verkeerd is gebleken. Overigens heb ik nooit gezegd dat de 30-secondenspot dood is. Mensen interpreteren de titel zo, maar het boek gaat over die nieuwe benaderingen voor marketing. Het argument dat niks is veranderd, heeft afgedaan. Dat schip heeft de haven verlaten.’

Televisie en massamarketing domineerden de afgelopen 40 jaar, volgens hem. De komende 40 jaar is het één-op-één en interactief. ‘Een marketeer zei dat hij een miljoen dingen voor een miljoen mensen kon zijn, maar het initiatief kwam van de marketeer. Toen werd het één-op-één met zoekmarketing, waarbij de consument het initiatief neemt. Nu gaan we naar velen-op-velen, het collectieve bewustzijn, de gemeenschap. Dat is nu gaande. Al die conversaties zijn gaande. De marketeer zit er middenin. Het lawaai is oorverdovend en drijft je tot waanzin als je niet in staat bent te filteren, aan te passen en te reageren.’

Jaffe vindt dat reclamebureaus marketeers in dat veld niet geven wat ze nodig hebben. ‘Reclame is de enige business die trots is op zijn eigen traagheid en daar zijn prijzen op baseert. Een bureauselectie kan vier tot vijf maanden kosten. Het kost negen maanden voor je met een nieuwe campagne de markt op kunt. Op Google kun je een miljoen dollar besteden en binnen een week in de lucht zijn. En je betaalt alleen voor activiteit. Technologie heeft iedere business op zijn kop gezet. Alleen in reclame doen we nog op de ouderwetse manier zaken.’

Op de vraag wat een marketeer dan wel moet doen, zegt hij: ‘Ik zeg niet dat marketeers hun tv-budget tot nul moeten reduceren, maar je kunt niet meer alleen je teen in het water steken. Je moet toch denken aan 20 tot 25 procent van het budget naar New Marketing, zoals branded entertainment, mobiel, gaming, consumer generated, blogs, podcasts. Ontwikkel een tamelijk agressief en structureel plan om binnen drie jaar van enkele naar dubbele cijfers te gaan. Ik probeer niet mijn eigen diensten te slijten. Ik geloof hier in. Ik geloof absoluut dat je aan jezelf en je merk verplicht bent de minder bewandelde paden te volgen en het topzware, falende model achter je te laten.’

Het interview met Jaffe staat in het jubileumnummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in