Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing mislukkingen deel 2

Wanneer ben je mislukt?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Terecht hebben een aantal inzenders gezegd dat de juistheid van de stelling dat 8 van de 10 introducties bij supermarkten mislukt, helemaal samenhangt met de vraag hoe je het begrip 'mislukken' definieert.

related partner content for mobile comes here

Een product dat na drie maanden alweer uit het schap verdwijnt, lijkt in behoorlijke mate te zijn mislukt.

Maar een product dat drie jaar op het schap heeft gestaan en dan van de markt wordt gehaald of wordt vervangen door een verbeterde opvolger, is dat mislukt?

Alles gaat tegenwoordig sneller dus waarom zouden producten per definitie moeten streven naar het eeuwige leven?
Daar komt bij dat elke wedstrijd maar door een partij gewonnen kan worden. Neem de colamarkt. Coca-Cola is het grootste merk, Pepsi Cola is kleiner. Is Pepsi daardoor een mislukking die met veel moeite in de markt gehouden wordt? Kleinere posities kunnen ook heel interessant zijn, zeker in specifieke niches in de markt.

Marketing is ook een kwestie van centjes tellen: je hebt een product en je stelt vast dat een ander nieuw product vermoedelijk meer op kan leveren dan het oude product, maar er is beperkte plaats op het schap. Je haalt dus het oude product uit de markt en je introduceert het nieuwe product. Is het oude product dan mislukt? Dat is maar de vraag.

Er komt nog iets anders bij. Als we het over mislukkingen hebben bedoelen we producten waarvan we gezien hebben dat ze geintroduceerd zijn en dat ze na introductie weer van de markt gehaald zijn. Het is niet zo gek dat producten alsnog struikelen als ze uiteindelijk na veel voorbereiding in de markt zijn gezet, want wat je ook aan vooronderzoek doet, je kunt niet alles voorspellen, zeker niet nu we met steeds minder voorspelbare consumenten te maken hebben.

Je kunt als fabrikant ook jaren kostbaar vooronderzoek doen. Als je dan op het laatste moment besluit om niet te introduceren, heb je wel veel tijd en energie besteed, maar de buitenwacht merkt dat niet. Als je veel sneller en met minder vooronderzoek je nieuwe product op de markt zet, en het zou mislukken, dan is er een aardige kans dat je veel minder kwijt bent dan wanneer je veel meer vooronderzoek had verricht, zonder tot daadwerkelijke introductie te komen. Alleen sta je als snel-introducerende-fabrikant dan wel te boek als mislukkeling.

We leggen de bezoekers van Molblog de volgende stelling voor:

'Een goede marketeer beschouwt een daadwerkelijke introductie van een nieuw product als 'the proof of the pudding is in the eating'.

Onlosmakelijk horen daar mislukte introducties bij, daar is niks verwijtbaars aan'.

Mee eens of oneens? We horen het graag.

Ed van Eunen (
Frans Reichardt

Het eerste deel in de serie MarketingMislukkingen staat .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in