Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing in 2010: marketeers stellen redactionele onafhankelijkheid op prijs

Marketeers vinden het een probleem als de redactionele onafhankelijkheid van media wordt aangetast.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

63 procent van de Nederlandse marketeers vindt verlies aan redactionele onafhankelijkheid een groot probleem, want de consument zal steeds achterdochtiger worden en niet meer weten waar onafhankelijkheid ophoudt en waar commercie begint.

related partner content for mobile comes here

31 procent van de Nederlandse marketeers vindt het geen enkel probleem als commerciële overwegingen de redactionele inhoud van media beïnvloedt. De consument is volwassen en verstandig en weet heel goed hoe de wereld in elkaar steekt, zeggen zij.

Slechts 6 procent van de commercieel verantwoordelijken vindt het verlies aan redactionele onafhankelijkheid prima, want dat geeft marketeers nieuwe mogelijkheden om aan sterke merken te bouwen.

De cijfers komen uit een onderzoek naar marketing in 2010, dat is uitgevoerd door Interview NSS onder 425 marketeers.

Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van de 40e verjaardag van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze maand met een speciaal jubileumnummer wordt gevierd.

In het onderzoek staan de volgende vragen centraal: hoe verwachten marketeers dat het vak er in 2010 voor staat? Welke media worden belangrijker en wat valt af?

De Nederlandse marketeer verwacht dat zijn functie er over vijf jaar zeker anders uitziet dan nu. De vraag is volgens hem niet meer hoe je de consument kunt bereiken, maar hoe je er voor zorgt dat hij jou zal willen zoeken.

Over vijf jaar zijn web- en e-mailmarketing dan ook veel belangrijker, evenals customer care. Bioscoopreclame, tv, non-spot (radio en tv) en buitenreclame worden minder belangrijk voor marketeers om hun doelgroep te bereiken.

Maar persoonlijk accountmanagement wordt volgens de marketeers enorm onderschat en zal veel belangrijker worden.

Op de vraag welke kanalen aan belang zullen inboeten, zeggen de marketeers dat vooral direct mail en tv-reclame minder belangrijk worden.

Er is ook gevraagd welk merk sterker zal worden in de jaren tot aan 2010. Daar scoort Google het hoogst: 68 procent van de marketeers noemt dat merk. Maar ook het huismerk scoort hoog en eindigt als tweede: 63 procent verwacht dat het huismerk aan kracht wint.

Het gehele onderzoek staat in het september-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt en dat in het teken staat van 40 jaar marketing in Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in