Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers niet happy met teveel invloed op media

De commercie gaat de media, van kranten en tijdschriften tot televisie en internet, steeds meer domineren de komende vijf jaar. En…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ter gelegenheid van zijn 40ste verjaardag liet Tijdschrift voor Marketing 425 marketeers interviewen door Interview-NSS en deed daarvan verslag in het nummer dat vandaag verschijnt (en gisteren op een feestelijke bijeenkomst al beschikbaar was). Redactie & commercie was een van de gespreksthema’s.

related partner content for mobile comes here

Is dat erg, al die commerciële invloed? Dat vroegen de onderzoekers zich af. Een groot deel van de marketeers denkt van wel: 63 pct vreest een groeiende achterdocht van consumenten. ‘’Het zal steeds moeilijker worden vast te stellen of iets waar is of niet, of iets goed is of niet, en of mensen in de media werkelijk zeggen wat ze menen of dat ze betaald worden bepaalde meningen te ventileren’’, tekenen de onderzoekers op. Een derde ziet minder bezwaren en is van mening dat de consumenten volwassen genoeg zijn om het verschil tussen onafhankelijkheid en commercie vast te stellen. Zo’n 6 pct meent zelfs dat, als de rol van communicatie steeds minder zichtbaar is, dat nieuwe en aantrekkelijke mogelijkheden geeft voor marketeers. Bah.

Maar een goed punt, over die wantrouwende consument. Goed dat niet alleen journalisten zich daar zorgen over maken, maar nu ook de marketeers en hopelijk ook de pr-branche. Marketeers moeten die consument goed kennen, dat is toch onderdeel van hun werk. En de consument denkt volgens de TvM-marketeers gelukkig niet dat die voortschrijdende commercialisering van de media hem/haar niets kan schelen…
Tijd, met andere woorden, om die commercialisering aan banden te leggen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in