Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitvaren tegen jonge zuipschuit

Niet voor niets noemt minister Hans Hoogervorst van VWS de Nederlandse jeugd de 'zuipschuiten van Europa.'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een ruime meerderheid van jongeren (54 pct) is het afgelopen jaar meer alcohol gaan drinken, blijkt uit een jaarlijks Nederlands onderzoek, de Beverage Monitor, dat net uit is. Bijna 20 pct vindt dat hij of zij (heel) veel drinkt. Bijna driekwart van de jongeren van de onderzochte 12-24 jarigen is de mening toegedaan dat overmatig drankgebruik is tegen te gaan wanneer de horeca stopt met het schenken van alcohol aan dronken jongeren. Als ze dronken zijn lukt het in 80 pct van de gevallen namelijk om in beschonken toestand alcohol te bestellen.

related partner content for mobile comes here

Hoogervorst wilde de leeftijd waarop alcohol kon worden worden besteld verhogen van 16 jaar naar 18 jaar (ze mogen overigens scooterrijden vanaf hun 17e). In Amerika is dat 21 jaar, tikje overdreven weer. Maar de minister kreeg de handen helaas niet op elkaar in de Tweede Kamer. Valt niet te controleren en denk aan de werkgelegenheid in de alcoholindustrie, inclusief de horeca.

Net als volwassenen drinken jongeren omdat ze het lekker vinden, voor de gezelligheid en vanwege de ontspannende werking, blijkt uit het onderzoek, gehouden in samenwerking met diverse organisaties die druk maken over overmatig alcoholgebruik door de Nederlandse jeugd. En we weten dat ze doorgaans thuis van hun ouders hebben geleerd hoe gezellig, hoe onspannend alcohol nuttigen soms is.

Ben ik van de blauwe knoop? Verre van. Maar dit alcoholprobleem loopt kennelijk de spuitgaten uit. Het beperken van alcoholreclame lijkt weinig effect te hebben, ouders zijn moeilijk te bereiken c.q. te beinvloeden. Zijn er misschien communicatie/pr-specialisten die een suggestie hebben over wat te doen aan die zuipschuiterij? Al die beelden op al die zenders van al die -wat oudere- zuipschuiters op Koninginnedag hielpen in ieder geval niet. Een nieuwe slogan lijkt geboren: "Geen plezier zonder bier."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in