Overslaan en naar de inhoud gaan

Recall heeft zijn tijd gehad

Reclame die niet of nauwelijks opvalt, kan toch effect hebben. Daarom is het meten van herinnering weinig zinvol. Herkenning is een veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Robert Heath trekt in vakkringen al enige tijd de aandacht met zijn Low Attention Processing-theorie. Die theorie komt erop neer dat reclame die weinig aandacht van de consument krijgt, vaak beter werkt dan reclame die opvalt. Dat zou komen omdat die onopvallende reclame op een ander, minder kritisch bewustzijnsniveau wordt waargenomen. Deze theorie heeft ook gevolgen voor de wijze waarop het communicatie-effect van campagnes moet worden gemeten. De vraag ‘heeft u onlangs reclame gezien voor merk x?’ zou volgens Heath uit het repertoire van onderzoekers moeten worden verwijderd.

related partner content for mobile comes here

Of consumenten zich een campagne wel of niet spontaan herinneren, zegt weinig over het effect. Veel beter is het om recente reclame-uitingen te laten zien en te vragen of de respondent die herkent.. Want vaak komt zo’n zijdelings waargenomen campagne ineens bovendrijven als de consument hem terugziet. De discussie die al decennialang woedt – recall versus recognition – is wat Heath betreft definitief beslecht in het voordeel van herkenning.

Bron: Journal of Advertising Research. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in