Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Donateursvertrouwen daalt licht’

Het donateursvertrouwen is het afgelopen kwartaal licht gedaald. Maar donateurs zijn optimistisch over toekomstig geefgedrag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De index voor het donateursvertrouwen, het periodieke onderzoek naar het publieksvertrouwen in goede doelen, is in april 2 punten gedaald ten opzichte van de resultaten van januari, maar 3 punten hoger dan de resultaten van november 2005. De index voor het donateursvertrouwen wordt vergeleken met de ontwikkelingen van het consumentenvertrouwen (CBS). Het consumentenvertrouwen stijgt gestaag en is sterker, terwijl het donateursvertrouwen meer fluctueert.

related partner content for mobile comes here

Vergeleken met de meting van januari 2006 vertoont het donateursvertrouwen in april 2006 een lichte daling, van -21 naar -23. In november 2005 stond de index op -26. In april valt op dat de panelleden het geefklimaat voor de komende 12 maanden positief inschatten. Tegelijk wordt het geefklimaat van het afgelopen jaar negatiever geacht dan in januari. De persoonlijke geefbereidheid wijzigt veel minder dan het geefklimaat. Bijna 60 procent geeft aan dat het persoonlijke geefgedrag ongewijzigd is gebleven in de afgelopen 12 maanden. Een steeds terugkerend fenomeen in het panel is dat men het eigen geefgedrag positiever inschat dan het geefgedrag van de Nederlandse bevolking als geheel.

Het imago van goede doelen is licht verbeterd. Opnieuw is men iets minder negatief gaan denken over goede doelen in het algemeen. In november zei nog 39 procent negatiever te zijn gaan denken, in januari was dat 30 procent. Nu in april ligt dit percentage op 28 procent.

De conclusies van de derde peiling zijn gebaseerd op de online reacties van ruim 6100 respondenten uit een representatieve steekproef van 60.000 personen die door het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd. Dit panel is een initiatief van WWAV, WegenerDM en NetQuestionnaires.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in