Overslaan en naar de inhoud gaan

Exploitatie van 'Brand Beckham'

Analyses bij onder meer AP via Forbes.com en AdAge en Wall Street Journal over de marketing van David Beckham (31) bij de overgang naar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Analyses bij onder meer en en over de marketing van David Beckham (31) bij de overgang naar de Amerikaanse voetbalcompetitie.

related partner content for mobile comes here

Goed, de overgang naar is natuurlijk op de eerste plaats tot stand gekomen vanwege de wens van zijn vrouw om tussen de jetset van Hollywood te verkeren. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Ze vertelde Vanity Fair al in 2004 dat het stel 'grote plannen' had voor de VS.

Simon Fuller, ook manager van Spice Girls en de grote man achter shows als American Idol, deed de deal voor Beckham. De weg was kort: Anschutz Entertainment Group (AEG) die The Galaxy bezit, heeft aandelen in de voetbalscholen van Beckham.

Maar er zijn ook een paar centen mee gemoeid: 10 miljoen dollar salaris, 40 tot 50 procent van de winst van de merchandising en een deel van de ticketverkoop; samen goed voor 25 miljoen per jaar. De nodige reclame, vooral met Adidas en Gilette, brengt een verdubbeling, ofwel 250 miljoen dollar per jaar.

Gillette juicht de overgang toe want het Procter & Gamble-merk kan nu nog meer doen met de ster in de VS. Adidas doet per jaar al 10 miljoen dollar met Beckham en 150 miljoen met The Galaxy. AEG is in gesprek met 'twee wereldmerken' om zich aan te sluiten.

Maar de grote vraag is of de sportieve waarde van Beckham gelijke tred kan houden met de verschijning in media en daarmee met zijn commerciële waarde. Er hoeft maar weinig mis te gaan. Tot het zover is, zal de exploitatie maximaal zijn. Nu al is er een tour van The Galaxy voorzien naar Azië in 2008. Het team moet met Beckham een wereldmerk worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in