Overslaan en naar de inhoud gaan

Bacardi-Martini wint geschil over leeftijdssticker

De Reclame Code Commissie en het College van Beroep hebben beide een klacht van de Stichting Alcohol Preventie (Stap) tegen Bacardi-Martini…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De klacht was ingediend tegen een sticker met de naam en het logo van Bacardi Breezer, die erop wijst dat het wettelijk verboden is alcoholhoudende dranken te verkopen aan jongeren onder de 16 jaar. Stap had de klacht tegen Bacardi-Martini ingediend omdat deze volgens haar in strijd zou zijn met artikel 14 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, dat verbiedt om reclame te maken die in het bijzonder gericht is op jongeren. Zij stelde dat de sticker door de naam en het logo van Bacardi Breezer als reclame moest worden gezien en in het bijzonder gericht op jongeren onder de 16 jaar zou zijn. De Reclame Code Commissie heeft de klacht van Stap ongegrond verklaard.

related partner content for mobile comes here

De sticker is verspreid onder de Nederlandse slijters en supermarkten om de aandacht te vestigen op het feit dat aan jongeren onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verkocht. Het winkelend publiek en de verkopers hebben in merendeel de wettelijke leeftijd om alcohol te mogen kopen en verkopen zodat van de uiting niet kan worden gezegd dat deze in het bijzonder op jongeren is gericht. Dat het logo en de naam Bacardi Breezer op de sticker staat, is volgens de fabrikant juist bedoeld als ondersteuner van de boodschap. Na de Reclame Code Commissie heeft nu ook de Commissie van Beroep de klacht ongegrond verklaard. Zij oordeelt dat de sticker niet in strijd is met het bovengenoemde artikel 14.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in