Overslaan en naar de inhoud gaan

IVRM Reputatie en Frank van den Wall Bake lanceren IVRM Sport

‘Hoogste tijd om de maatschappelijke betekenis van sport voor sportorganisaties en voor sponsors te verbeteren.’
Frank van den Wall Bake
Frank van den Wall Bake
Frank van den Wall Bake
Frank van den Wall Bake

IVRM Reputatie lanceert IVRM Sport. Daartoe gaat het bureau een samenwerking aan met sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake (78). Hij treedt toe tot het bureau als associate partner (zonder mede-eigenaar te worden). Naast Van den Wall Bake, die naar eigen zeggen zowel optreedt als locomotief als aanjager (‘duwen en trekken’), zitten drie andere IVRM’ers in de stuurgroep sport. Voor de rest put IVRM Sport uit de kennis en kunde van de experts van IVRM Reputatie.

related partner content for mobile comes here

IVRM Sport zegt zich ten doel te stellen om de reputatiewaarde van sportorganisaties en van sponsors te vergroten. Het uitgangspunt daarbij is dat ‘de maatschappelijke betekenis van sport voor sportorganisaties en voor sponsors verbeterd worden’. IVRM Sport richt zich op zowel de sport als sector (sportbonden, -verenigingen en sportkoepels) en organisaties die een partnership hebben of willen aangaan met sport.

Reputatie sport is bepalend

IVRM Sport, Frank van den Wall Bake, stelt vast dat de reputatie van sportorganisaties onder druk staat. Daarnaast zou bij veel sponsorinitiatieven onvoldoende sprake van een partnership dat de sport beter maakt en zo de maatschappelijke relevantie en impact van den sponsor versterkt. Van den Wall Bake: ‘De sport moet beseffen dat de reputatie van de sport uiteindelijk bepalend is, niet in het minst voor het welslagen van partnerships, die nu noodzakelijker zijn dan ooit.’ Wat beweegt Frank van den Wall Bake om dit avontuur aan te gaan en wat wil hij precies bereiken?

RM: U had er ook voor kunnen kiezen om met pensioen te gaan. Waarom was dat voor u geen optie?

FvdWB: ‘Ik moet er niet aan denken. Mannen die stoppen met werken en gaan golfen, ik zie het om me heen, worden oppervlakkig en snel oud. Het is goed voor mensen als ze dingen doen die ze leuk vinden. Ik ben verslaafd aan de combinatie van sport – mijn passie - en marketing – mijn opleiding. Ik ben leergierig en in de sport doen zich elke dag veranderingen voor.’

RM: U zegt ‘bij veel sponsorinitiatieven is onvoldoende sprake van een partnership dat de sport beter maakt en zo de maatschappelijke relevantie en impact van den sponsor versterkt’. Kunt u een voorbeeld geven?

FvdWB: ‘Als er teveel focus is op exposure, dan gaat dat ten koste van sociaalmaatschappelijke doelstellingen. Dat terwijl dat laatste op de agenda staat bij iedere corporate.’

RM: Maar een voorbeeld?

FvdWB: ‘Het partnership van Jumbo-Visma met wielrennen is goud waard. Je kunt alleen een bijdrage leveren als je jezelf continu de vraag stelt, hoe kan ik het beter maken?’

Jumbo-Visma-rijders Lars Boven, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, Rick Pluimers
Leden van de Blauwe Band: Lars Boven, Steven Kruijswijk, Robert Gesink, Rick Pluimers Foto Jerome Wassenaar

RM: Bij welk partnership gaat het wat u betreft verkeerd?

FvdWB: ‘Ik ga geen namen noemen, maar ik moet constateren dat er bij 8 van den 10 sponsorships ruimte voor verbetering is.’

RM: U vraagt zich af of de sport in staat is optimaal te kapitaliseren op haar dominante plaats in de samenleving. Wat bedoelt u daarmee?

FvdWB: ‘De sport heeft zelf niet goed in de gaten wat het te bieden heeft. Het kwantitatieve denken regeert nog altijd. Hoeveel logo’s kan je plakken, hoeveel bereik realiseer je met een evenement, hoeveel vlaggen hangen we op. Maar in het kwalitatieve denken is men nog niet zo ver. En dan heb ik het weer over die sociaalmaatschappelijke kant van het verhaal. Kijk, sport is allang niet meer iets van den sportpagina’s, maar van voorpagina’s. En de talkshows. Daar moet je je strategie op baseren.’

RM: Maar als sport voorpaginanieuws is, is er toch meestal sprake van negatieve gebeurtenissen?

FvdWB: ‘Daar ben ik het mee eens, het publiek is in toenemende mate sensatiebelust. Het is inherent aan de impact van sport.’

RM: Heeft een knauw in de reputatie ook gevolgen voor de sportieve prestaties? Zit er bijvoorbeeld een verband tussen de affaire met Overmars en de sportieve prestaties van Ajax op dit moment?

FvdWB: ‘Daar ben ik absoluut van overtuigd. Dat wordt ontkend, Ajax zegt dat die twee dingen volledig los van elkaar staan, maar dat is niet het geval. Bovenin - waar de eindverantwoordelijkheid ligt - begint de ellende. Dat sijpelt neerwaarts door de hele organisatie heen.’

RM: IVRM Sport stelt dat sponsors met directe betrokkenheid bij - en liefde voor de sport, veel meer impact maken. Als het zo simpel is, waarom gaat het dan toch zo vaak fout?

FvdWB: ‘Terechte vraag. Zolang directe betrokkenheid zich beperkt tot het kwantitatieve denken, halen noch de sport, noch de sponsors eruit wat erin zit. Daar ligt onontgonnen terrein.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jos Smulders

Mooi, Frank dat je ook aan de gang blijft. Heb zelf ook gemerkt dat we nog steeds een, bescheiden, rol kunnen spelen als het gevraagd wordt. Inderdaad wordt het tijd dat zowel sport alsook sponsor nadenken welke rol ze in het maatschappelijke proces kunnen en soms moeten spelen. Met name als je aan het uiterst actuele onderwerp jeugdzorg denkt, moet hier een rol voor de sport zijn. Voorbeeld Overmars vond ik niet gelukkig want met zijn portefeuille had dit natuurlijk direct invloed op de prestatie. Succes Jos Smulders

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in