Overslaan en naar de inhoud gaan

Ambitieuze online supermarkt Crisp heeft een groot merkenprobleem

Merk Crisp krijgt voor zijn belangrijkste producten en diensten in Europa geen bescherming.
Miniatuurvoorbeeld
Mood-plaatje van de Crisp-box
© Mood-plaatje van de Crisp-box Crisp
Miniatuurvoorbeeld
Mood-plaatje van de Crisp-box
© Mood-plaatje van de Crisp-box Crisp

Crisp, de online supermarkt die zich richt op de verkoop van lokale producten van boeren en speciaalzaken, maakte maandag bekend De Krat over te nemen. De boxen van De Krat blijven onder eigen naam geleverd worden.

related partner content for mobile comes here

Dat is waarschijnlijk een verstandige keuze, want Crisp heeft een merkenprobleem aan zijn fiets hangen door een nogal vergaande interpretatie van het Europese merkenbureau EUIPO. Eind 2021 vroeg de Nederlandse supermarkt een Europese merkregistratie aan voor het woord Crisp voor allerlei voedingsmiddelen en detailhandel-diensten op dat gebied. Op 17 januari 2023 liet EUIPO weten dat Crisp geen registratie krijgt voor een groot aantal producten en diensten.

Knapperig en krokant

Volgens EUIPO betekent het Engelse woord ‘crisp’ iets als ‘knapperig’, ‘krokant’ of zelfs ‘pittig-zuur’. Daarom bezit het woord Crisp geen onderscheidend vermogen, voor zover het wordt gebruikt als merk voor producten die ook knapperig, krokant of pittig-zuur kunnen zijn. En dat zijn er volgens EUIPO nogal wat. Vlees, vis, melk, kaas, koffie, thee, pasta, brood, ijsjes, chocola, bier en vruchtensappen, om er maar eens een paar te noemen. Voor al deze producten krijgt het woordmerk Crisp geen bescherming.

Ook supermarktdiensten

Maar wat erger is: EUIPO trekt het zaakje ook door naar de diensten. Ook voor de groothandel- en detailhandeldiensten (zeg maar de supermarktdiensten, de kern van de dienstverlening van Crisp),  die betrekking hebben op dit soort ‘knapperige’ of ‘pittig-zure’ producten, is het woord Crisp volgens EUIPO niet onderscheidend.

‘Het is duidelijk, dat een onderneming die krokante en knapperige producten vervaardigt, het Engelse bijvoeglijk naamwoord “crisp” niet voor deze producten kan monopoliseren’, aldus EUIPO. ‘Een consument die een winkel betreedt, waar op de gevel of op de winkeldeur “Krokant/knapperig” staat, moet toch tenminste de indruk krijgen, dat daarbinnen krokante/knapperige waren worden aangeboden’ zo stelt EUIPO.

Zo! Dat is een dikke tegenvaller voor Crisp, dat blijkbaar flinke internationale ambities heeft. Door deze weigering krijgt het merk Crisp voor zijn belangrijkste producten en diensten in Europa geen bescherming.

De lat ligt hoog

Ik moet zeggen dat ik het wel ver vind gaan. Goed, als je een borrelnootje de naam Crisp geeft dan begrijp ik dat je dat niet als merk kunt monopoliseren. Maar kaas, koffie en bier – om er maar een paar te noemen –, wat is daar nu ‘crisp’ aan? Maar misschien komt het ook omdat ik ‘crisp’ niet direct met ‘pittig’ en/of ‘zuur’ associeer. Hoe dan ook, ik vind het nogal streng van het Europese merkenbureau. Opvallend is in dat verband ook dat het Benelux merkenbureau in 2019 geen enkel probleem zag en de Benelux registratie van het woordmerk Crisp, ook voor alle ‘crispe’ producten en diensten, gewoon geaccepteerd heeft. In de Benelux is het merk dus gelukkig stevig beschermd.

Bas Kist is mede-oprichter en partner van merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in