Overslaan en naar de inhoud gaan

Burberry oogst uiteenlopende kritiek met transmodel in Valentijnscampagne

Het luxemodemerk pakte uit met een afbeelding van een transgender persoon. Daar is lang niet iedereen blij mee.
Burberry transgender person
De verwijderde afbeelding
© Afbeelding: Instagram/Burberry
Burberry transgender person
De verwijderde afbeelding
© Afbeelding: Instagram/Burberry

Luxemodemerk Burberry oogst deze week ophef met de valentijnsdagcampagne B:MINE. In deze campagnevideo kussen uiteenlopende personen elkaar, inclusief een transgender persoon met ontbloot bovenlijf dat littekens van een dubbele borstamputatie toont. Een campagneafbeelding van deze transgender persoon leverde zoveel kritiek op van bepaalde groepen dat Burberry de foto verwijderd heeft. Een besluit waar andere groepen weer teleurgesteld in zijn. 

related partner content for mobile comes here

Kritiek uit de conservatie hoek..

De campagneafbeelding, hierboven zichtbaar, is door Burberry verwijderd van de eigen Instagram-pagina - de link geeft een foutmelding. De campagnevideo - waar de transgender persoon ook in voorkomt - staat op moment van schrijven nog wel op die Instagram-pagina. De reacties onder de video zijn overwegend negatief. Boze gebruikers zeggen Burberry niet langer te willen volgen, claimen niet langer Burberry-producten te kopen en zeggen dat de video niets te maken heeft met mode.

Het luxemodemerk mengt zich op de verkeerde manier in een politieke discussie, schrijft een gebruiker. Het oog van marketingwebsite The Drum viel op een Christelijke conservatieve groep genaamd Concerned Women for America. Die groep schrijft: 'De nieuwe reclamecampagne van Burberry heeft niets te maken met het verkopen van kleding, maar het verkopen van een ideologie aan jonge vrouwen dat ze in het verkeerde lichaam zijn geboren en dat de enige manier om zich beter te voelen, is door een jongen te worden.'

 

..en uit de transgroep

Dat Burberry de campagneafbeelding na kritiek uit de conservatieve hoek verwijderd heeft, is weer tegen het zere been van transgendergroepen. Zij vinden het allereerst jammer dat het modemerk een transgender persoon in de marketing gebruikt voor een inclusieve uitstraling, om vervolgens te buigen voor critici. Steven Braines, mede-oprichter van een inclusief mediabureau, zegt tegen The Drum dat 'te veel merken proberen te profiteren van de LGBTQ+ community' en dat Burberry de foto online had moeten laten staan om te bewijzen dat het écht achter de community staat. Andere transgenderbewegingen spreken vergelijkbare woorden uit. 

Stilte

De transgendergroepen vinden het ook teleurstellend dat Burberry na het verwijderen van de betreffende afbeelding niets meer van zich heeft laten horen. Dat merken ook media. Volgens The Drum heeft het modemerk een verzoek om commentaar niet beantwoord. 

Critici wijzen ook naar de verantwoordelijkheid van Burberry voor de twee modellen op de betreffende afbeelding. Die voelden zich vermoedelijk vertrouwd genoeg om ja te zeggen op deze shoot, maar krijgen nu veel online haat over zich heen. Dat opdrachtgever Burberry nu niet thuis geeft, is volgens transgendergroepen een argument voor transgenderkoppels om volgende keer nee te zeggen op dit soort shoots. Dat terwijl zij juist pleiten voor meer inclusieve marketing. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in