Overslaan en naar de inhoud gaan

M&M's stopt campagne met snoepkarakters, want de conservatieve man voelt zich bedreigd

Kritiek op ‘woke’ reclame van M&M leidt tot een pauze van commercials.
Woke M&M's
Woke M&M's

Als er een snoepje is waar je niet van zou vermoeden dat die tot een diep verdeelde man-vrouwdiscussie zou leiden zijn het de geslachtsloze mascottes uit de M&M-reclames wel. Toch is er in de VS – waar anders - een fel debat ontbrand over de karakters, die ook in Nederland figureren in de commercials van snoepbedrijf Mars, de eigenaar van het M&M-merk.

related partner content for mobile comes here

Aanleiding is de limited edition-verpakkingen die M&M’s eerder deze maand lanceerde met drie vrouwelijke candies  in het bruin, groen en een nieuwe paarse kleur. Daarbij de tekst: ‘Supporting women flipping the status quo.’, ofwel steun aan vrouwen die de bestaande verhoudingen veranderen.

het woke M&M-pakje
het woke M&M-pakje2

Voor de campagne zou M&M’s van elk verkocht pakket één dollar doneren aan organisaties die zich richten op de ‘empowerment’ van vrouwen.

Niet iedereen was gecharmeerd van de actie. Tucker Carlson van Fox News was woedend over M&M's 'going woke' en besteedde enkele keren aandacht aan de ‘maybe lesbian’ en ‘plus sized obese purple M&M’.

De eveneens rechts-conservatieve  Nick Adams deelde de boosheid van Carlson en tweette: dat dit geen kwestie is om weg te lachen: Manhood is under attack like no other time in world history.

Maandag verklaarde M&M's dat het niet had verwacht dat de nieuwe karakters ‘het internet zouden laten ontploffen’ en zo polariserend zouden zijn. Dat is het laatste is wat het merk wilde. ‘Bij ons draait om het samenbrengen van mensen.’

Het besloot de campagne stop te zetten. Of de pauze serieus is en lang zal duren is niet bekend. Het zou goed kunnen dat M&M’s de controverse gebruikt als opwarmer voor de commercial die het merk tijdens de Super Bowl uitzendt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Nicole Holub

Dieptriest. De campagne van M&M is niet polariserend. De hondsdolle reacties van een stel Neanderthalers zijn polariserend. Wat slap, eerst opstaan voor gelijke rechten en dan bij het minste of geringste buigen onder de druk van een paar schreeuwende verongelijkte mannen.

Robert van der Stel

Zag van de week een docu over de Taliban maar ben bang dat niet alleen dit soort mannen vrouwen willen onderdrukken. Waar gaan we in ... naar toe?

Layana Mokoginta

Aan de ene kant hilarisch (zag een tweet met "en nu mag je dus ook geen sex meer hebben met een M&M..." hoe dan...). aan de andere kant is er een serieuze ondertoon. Onder andere de schrijver van of Boys and men (Richard Reeves) legt een aantal treurige statistieken voor die aantonen dat het steeds slechter gaat met mannen in de VS (hogere werkloosheid, groter percentage drop-outs, slechtere levensverwachtiging, hogere zelfmoordpercentages, vooral onder jongens, en dan onder de zwarte bevolking nog erger. Single mom-gezinnen scoren slechter dan kinderen van niet-gescheiden ouders en dan gaat het vooral over jongens. Het gaat over toegang tot werk (slechter voor blue collar werkers, voornamelijk mannen), zonder werk geen partner (geldt vooral voor mannen). Dus ja, treurig dat M&M's het moeten ontgelden (ms Green nog wel, mijn favoriet) en dat Republikeinen Trump als oranje M&M naar voren hebben geschoven. Maar het geeft dus te denken: de oorzaken van de frustratie van mannen lijken niet mals. Misschien moeten die M&M's ook eens doneren aan male empowerment

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in